Rejsekort: Find et salgs- eller vejledningssted nær dig

6. juli 2018

Salgs- og vejledningssteder kan hjælpe dig, hvis selvbetjeningen på rejsekort.dk ikke slår til. Men hvor kan de hjælpe med hvad, og hvor langt skal du rejse for at få hjælp?

hjaelp_til_rejsekort_830x400.png.jpg

hjaelp_til_rejsekort
Illustrationer: Getty Images. Redigering: Passagerpulsen hos Forbrugerrådet Tænk

Få hjælp til dit rejsekort

Hvordan ændrer du kundetype på dit rejsekort, og hvor kan du nemmest tanke dit Rejsekort Anonymt op? Du kan få hjælp og vejledning til dit rejsekort flere steder i landet, men ikke alle steder kan det samme.

Rejsekortautomater kan det samme som selvbetjeningen

På rejsekortautomaterne kan du:

  • Få overblik over dine seneste rejser
  • Se din saldo
  • Tanke dit rejsekort op
  • Checke ind og ud
  • Checke flere ind på dit rejsekort
  • Midlertidigt ændre kundetypen på dit rejsekort, inden du rejser
  • Ændre indstilling til høj forudbetaling, inden du skal på en landsdækkende rejse med Rejsekort Anonymt

Rejsekortautomaterne kan du finde på alle DSB’s stationer, alle metrostationer, på Letbanens stationer i Aarhus, lokalbanestationerne i Hirtshals og Skagen. Derudover er der automater på busterminalen i Aalborg og i Salling på Aalborg Nytorv.

Salgssteder har mange forskellige funktioner

Salgs- og vejledningsstederne rundt omkring i landet kan ikke alle hjælpe med samme opgaver. Derfor skal du lede efter et salgssted, der kan netop det, du har brug for.

Udvidede salgssteder sælger Rejsekort Personligt og Flex. Her kan du også oprette og ændre en tank-op-aftale. Nogle steder kan du også bestille rejsekort med kundetypen handicap, oprette en tank-op-aftale til børn eller få udbetalt saldoen fra et spærret Rejsekort Anonymt. Det er specialiserede opgaver, der er samlet på få salgssteder – i alt 20 steder i Danmark.

Pendlersalgssteder kan hjælpe dig med at forny og refundere pendlerkort. Der findes 70 pendlersalgssteder rundt omkring i landet.

På mindre eller mellemstore salgssteder kan du tanke op og i de fleste tilfælde også ændre kundetype på dit rejsekort. Du kan også få udleveret relevante bestillingsskemaer. Der findes i alt 167 mindre eller mellemstore salgssteder i Danmark.

Find et salgssted, der passer til dit behov, på rejsekortets hjemmeside

Vejledningssteder kan hjælpe – men ikke sælge

Rejsekort Kundecenter kan vejlede dig telefonisk, hvis du har spørgsmål om brugen af rejsekort. Du kan ringe til dem på 70 11 33 33 alle hverdage fra 8-18 og klokken 10-15 om lørdagen.

I Region Midtjylland har Midttrafik åbnet 22 vejledningssteder i samarbejde med 13 kommuner. Disse steder kan vejlede dig i, hvordan du bruger rejsekort, og de har særligt fokus på Rejsekortets Pendlerkort.

Find et vejledningssted på Midttrafiks hjemmeside

Adgangen til hjælp er ikke lige god alle steder

I juni 2018 kiggede Passagerpulsen på adgangen til salgs- og vejledningssteder rundt omkring i landet. Det viste sig, at der er flere huller på kortet, hvor Rejsekortets brugere kan være nødt til at rejse langt for at få hjælp til deres rejsekort. Det gælder især flere steder i Jylland.

Du kan læse opgørelsen over tilgængeligheden, ved at trykke på download PDF under boksen. Sidst i udgivelsen finder du også en række eksempler på trafikselskaber, der har forbedret adgangen til personlig betjening eller vejledning.

Passagerpulsen mener: Alle passagerer bør have mulighed for at få hjælp

Selvbetjeningen på rejsekort.dk opfylder ikke alle passagerers behov. Særligt ikke-digitale passagerer og brugere af Rejsekort Anonymt er afhængige af Rejsekortautomater og fysiske salgs- eller vejledningssteder.

Rejsekortet er den dominerende billetløsning i hele landet. Derfor har trafikselskaber og kommuner et ansvar for, at kortet er tilgængeligt for flest mulige.

Alle trafikselskaberne bør løbende overveje, om antallet af salgs- og vejledningssteder i deres område opfylder passagerernes behov.

PDF-ikon pdf (452.08 KB)

Få Passagerpulsens nyhedsbrev

Rejser du med bus, tog og metro? Få guider og gode råd til dine rettigheder leveret direkte i din indbakke.

Du får også vores nyeste undersøgelser af offentlig transport.

Tilmeld dig Passagerpulsens nyhedsbrev her – det udkommer ca. 1-2 gange om måneden.

Tilmeld