Ankenævnssag: Viste sit digitale månedskort, men kunne ikke få annulleret bøde

19. november 2019

En passager ville vise kontrolløren sit digitale ungdomskort. Men da hun endelig havde fået strøm på mobilen, ville kontrolløren ikke tjekke det igen.

ankenaevnssag-fik-boede-paa-grund-af-manglende-stroem.png

ankenaevnssag-fik-boede-paa-grund-af-manglende-stroem
Foto: Getty Images

Klagen

En kvindelig studerende havde købt et ungdomskort i Ungdomskort-appen på sit smartphone.

Den 25. april steg kvinden på Movias buslinje 4A, viste sit ungdomskort på mobilen til chaufføren, og tog plads i bussen, som hun plejede. Et par stop senere stiger en kontrollør på bussen og da den studerende skal til at vise kontrolløren sit ungdomskort, er telefonen løbet tør for strøm.

Kontrolløren udskriver en bøde til kvinden, men spørger, om hun kan prøve at få strøm på sin telefon. Den studerende skynder sig at få strøm på sin telefon gennem sin computer.

Da kvinden får tændt telefonen og vil vise sit ungdomskort til kontrolløren et par minutter senere, svarer kontrolløren, at det er lige meget, da han bliver nødt til at stå af bussen.

Kontrolløren fortæller, at Movia højest sandsynligt vil annullere bøden, hvis passageren skriver til dem.

Da passageren skriver til Movia, får hun nedsat bøden fra 750 kroner til 125 kroner, da hun har betalt for et ungdomskort, men Movia vil ikke annullere hele beløbet.

Afgørelsen

Ankenævnet bestemte, at passageren skulle betale hele den nedsatte bøde på 125 kroner. Derudover kunne hun ikke få de 80 kroner tilbage, som hun havde betalt for at klage til Ankenævnet for Bus, Tog og Metro.

Begrundelsen

Ankenævnet var enige om, at den kvindelige studerende ikke kunne vise en gyldig billet på kontroltidspunktet, og at kontrolløren derfor gjorde det rigtige, da vedkommende gav kvinden en bøde.

Ankenævnet lagde vægt på, at det ikke kunne kræves af kontrolløren, at vedkommende skulle tjekke billetten igen og annullere bøden, da kontrolløren var ved at gøre sig klar til at stige af bussen.

Ankenævnet mente, at det skal være muligt for kontrollørerne at have et vist fremadskrivende flow i kontrolarbejdet.

Ankenævnet lagde desuden vægt på, at det er passagerens ansvar at have strøm på mobiltelefonen, hvis det er der, de har deres gyldige billet og at det ikke er nok at vise billet til chaufføren, men at passageren også skal kunne vise sin billet, når der er billetkontrol.

Ankenævnet bestemte derfor, at den studerende skulle betale bøden på 125 kroner, plus klagegebyret på 80 kroner, da passageren ikke fik medhold i sin klage.

Passagerpulsen mener

Passagerer har selvfølgelig et ansvar for at kunne vise billet til kontrolløren, også hvis billetten er på en app. Du løber en risiko, hvis du stiger på bussen, når din telefon er tæt på at løbe tør for strøm.  

Når en passager beviseligt har betalt for et gyldigt ungdomskort og på under 3 minutter får skaffet strøm til sin telefon, så passageren kan vise billet til kontrolløren, skal der tages hensyn og bøden skal annulleres.

Selskaberne skal udvise kulance, når det er tydeligt, at passagerer ikke har forsøgt at snyde.

Hos DSB har man lavet en glemt kort ordning, hvor pendleren, der har glemt sit pendlerkort eller er løbet tør for strøm, kan oplyse sit CPR-nummer til kontrolløren og dermed undgå en bøde.

Den ordning kan andre selskaber lade sig inspirere af og indføre.