Rejseplanen giver ikke korrekt information ved forsinkelser

5. juli 2019

Kører tingene, som det skal i den kollektive transport, er passagerernes tilfredshed med Rejseplanen høj. Men sker der forsinkelser eller aflysninger, oplever mange passagerer ikke, at de får korrekt information. Det viser en undersøgelse fra Passagerpulsen hos Forbrugerrådet Tænk.

Tilfredshed med Rejseplanen

Mand kigger på telefon i bussen
Foto: Getty Images

4 ud af 5 passagerer er tilfredse med informationen fra Rejseplanen – når altså tingene kører, som de skal. Sker der forsinkelser eller aflysninger, falder passagerernes tilfredshed. En tredjedel af passagererne oplever, at Rejseplanen kun giver korrekte informationer i halvdelen eller under halvdelen af tilfældene, når der opstår forsinkelser og aflysninger.

Det bekymrer Laura Kirch Kirkegaard, afdelingschef for Passagerpulsen hos Forbrugerrådet Tænk, som står bag undersøgelsen.

”Information er altafgørende, når bussen eller toget ikke kører som forventet. Vi har brug for at vide, hvornår vi kommer frem, og om det eventuelt kan betale sig for os at rejse en anden vej. Rejseplanen er mange gange vores eneste kilde til information ved forsinkelser og aflysninger, og så nytter det ikke noget, at vi får forkert information. For det gør selvfølgelig passagererne frustrerede og usikre,” siger Laura Kirch Kirkegaard.

Rigsrevisionen udgav i starten af maj rapporten Information og kompensation til togpassagerer ved forsinkelser og aflysninger, hvor DSB bliver kritiseret for ikke at give passagererne den information, de har krav på ved forsinkelser.

”Banedanmark, bus- og tog selskaberne skal give oplysninger til Rejseplanen så hurtigt som muligt, især når tidsplanerne skrider. Derfor mener vi, at transportministerens opfølgning på Rigsrevisionens rapport skal indeholde en vurdering af, hvor gode selskabernes er til at levere information til Rejseplanen,” siger Laura Kirch Kirkegaard.

Sådan bruger passagererne Rejseplanen

Passagererne har uden tvivl taget Rejseplanen til sig. Hele 97 procent af passagererne i undersøgelsen bruger Rejseplanen. Nogle bruger den dagligt, mens andre brugere den sjældnere, alt efter hvor ofte de rejser med bus, tog eller metro.

Langt de fleste passagerer bruger Rejseplanen til at planlægge deres rejse på forhånd. Det vil sige, at de undersøger, hvilket tog skal de med, og hvad tid det kører. Men 53 procent bruger også Rejseplanen til at se, om der er forsinkelser på deres rejse, inden de tager hjemmefra, og 51 procent søger på Rejseplanen, når de oplever, at bussen eller toget er forsinket eller aflyst.