Passagerpulsen søger 10.000 frivillige

9. december 2014

Med indgang fra Passagerpulsens nye hjemmeside – passagerpulsen.taenk.dk - kan alle passagerer i den kollektive transport nu få indflydelse på og bidrage til at skabe bedre rammer for brugerne af bus, tog og metro. 10.000 frivillige søges.

Passagerpulsen hos Forbrugerrådet Tænk er klar til at starte rekrutteringen af flere end 10.000 frivillige passagerer over hele landet. Det er første gang, at Forbrugerrådet Tænk med Passagerpulsen søger et så stort antal frivillige med det formål at give helt almindelige danskere og brugere af bus, tog og metro mulighed for at få deres stemmer hørt om forholdene i den kollektive trafik.

Den indsamlede viden om passagerernes ønsker og behov, skal danne grundlag for at gå i dialog med trafikselskaber og politikere om, hvad der skal til for at øge passagertilfredsheden i den kollektive transport.

”Vi står over for en vigtig opgave med at rekruttere ca. 10.000 frivillige passagerer til et nyt analysepanel, kaldet Passagerpanelet. Panelet skal tage pulsen på passagerernes mening om forskellige forhold i den kollektive transport. Det kan eksempelvis være passagerernes tilfredshed med kundeservicen, pladsforholdene i bus og tog, køreplaner på tværs af landsdele,” siger fhv. afdelingschef Mette Boye, Forbrugerrådet Tænk Passagerpulsen.

Planen er ca. hver 2. måned at gennemføre en spørgeskemaundersøgelse på nettet. Alle over 15 år kan deltage, dog skal man have adgang til nettet samt en computer, tablet eller smartphone ved hånden.

Mere mystery shopping skal øge viden

Men Forbrugerrådet Tænk Passagerpulsen søger også et stort antal frivillige mystery shoppere, der som øjenvidner skal dokumentere forholdene i den kollektive transport. Det er første gang, at der i så stort et omfang vil være mystery shoppere i hele landet, der systematisk vil få opgaver fra Passagerpulsen om at dokumentere forholdene inden for den kollektive transport.

”200 passageragenter skal være øjne og ører i trafikken, og give Passagerpulsen værdifuld information, som kan være svære ellers at dokumentere. Vi kan eksempelvis sætte fokus på de forskellige selskabers kundeservice, om der er ryddet sne på perronen eller pladser nok i cykelparkeringerne”, siger Mette Boye, og fortsætter:

”Formålet er at få skabt den nødvendige dokumentation og viden.  Jo flere vi er, desto større indflydelse har vi, som en samlet stemme for alle passagerer i Danmark”.

Den kommende tid vil Passagerpulsen og pendlerklubberne uddele ca. 10.000 flyers, lige som at Passagerpulsen i det nye år vil rejse rundt i landet og møde passagererne.