Passagerernes 10 bud til bedre stationer

1. oktober 2019

I september 2019 satte Passagerpulsen fokus på stationerne. Dette katalog er en opsamlig på de ændringer, brugerne fortæller os, at der er brug for.

passagerernes-10-bud-til-bedre-stationer830x400.png

passagerernes-10-bud-til-bedre-stationer830x400
Foto: Lis Ellinor Hadenfeldt

Passagerernes bud til bedre stationer

I september 2019 har Passagerpulsen blandt andet bedt passagererne om at melde ind via billeder og kommentarer, hvor de oplever, at stationerne mangler en kærlig hånd. Det er blevet til over 100 billeder og tusindvis af kommentarer.

Mange aktører kan og skal sørge for vedligeholdelse og udvikling af stationerne. DSB, Banedanmark, regioner og kommuner har hvert deres ansvar, og rundt omkring i landet er der eksempler på, at iværksættere, fonde, foreninger og lokalsamfund har bidraget til at skabe nyt liv i stationerne.

Tre indsatsområder

På baggrund af vores arbejde og erfaringer peger vi på tre områder, hvor man kan sætte ind:

  • Ryd op i ansvarsfordelingen, så ansvaret for vedligehold og udvikling af stationen og det omkringliggende område bliver mere samlet. 
  • Lav en samlet plan og strategi for stationsmiljøerne, herunder for inddragelse af andre parter i at puste liv i stationerne.
  • Skab incitamenter for de relevante aktører, som fremmer udviklingen af trygge og attraktive stationsmiljøer. 

Læs hele kataloget ved at downloade det herunder

PDF-ikon pdf (1.74 MB)