Passager: Sådan ser tilfredsheden ud for dit togselskab

14. december 2018

Togpassagerernes tilfredshed med selskaberne er meget svingende. Se, hvordan dit togselskab klarer sig i Passagerpulsens Passagertilfredshedsundersøgelse.

s-tog-og-metro-tog-ved-vanlose

S-tog og Metrotog kører ved siden af hinanden ved Vanløse station
Foto: Getty Images

Høj tilfredshed men store forskelle

81 % af passagererne er tilfredse med deres togrejse alt i alt. Det viser De Nationale Passagertilfredshedsundersøgelser, som Passagerpulsen laver i samarbejde med COWI A/S for sommeren 2018.

Tilfredsheden svinger dog alt efter, hvilket selskab passagererne rejser med.

Tilfredshed med Arriva

86 % af passagererne er tilfredse med at rejse med Arriva. 55 % mener, at værdien af rejsen passer med prisen.

Tilfredshed: Passagererne er mest tilfredse med:

  • Muligheden for at få en siddeplads i toget
  • Trygheden i toget
  • Togets overholdelse af køreplanen på den aktuelle rejse

Utilfredshed: Passagererne er mindst tilfredse med:

  • Toiletterne på stationen
  • Informationen ved en forsinkelse
  • Muligheden for at få svar på spørgsmål og information

Tilfredshed med DSB Fjern- og Regionaltog

77 % af passagererne er tilfredse med at rejse med DSB fjern- og regionaltog. 43 % mener, at værdien af rejsen passer med prisen.

Tilfredshed: Passagererne er mest tilfredse med:

  • Trygheden i toget
  • Mulighed for at få en siddeplads i toget
  • Adgangsforholdene til perronen på stationen

Utilfredshed: Passagererne er mindst tilfredse med:

  • Toiletterne på stationen
  • Toiletterne i toget
  • Togenes overholdelse af køreplanen generelt på strækningen

Tilfredshed med DSB S-tog

81 % af passagererne er tilfredse med at rejse med DSB S-tog. 55 % mener, at værdien af rejsen passer med prisen.

Tilfredshed: Passagererne er mest tilfredse med:

  • Togets overholdelse af køreplanen på den aktuelle rejse
  • Rejsetiden for den aktuelle rejse
  • Trygheden i toget

Utilfredshed: Passagererne er mindst tilfredse med:

  • Toiletterne på stationen
  • Informationen ved en forsinkelse
  • Muligheden for at få svar på spørgsmål og information fra togselskabet

Tilfredshed med Metro

86 % af passagererne er tilfredse med at rejse med Metroen. 65 % mener, at værdien af rejsen passer med prisen.

Tilfredshed: Passagererne er mest tilfredse med:

  • Rejsetiden for den aktuelle rejse
  • Antallet af togafgange på strækningen
  • Togets overholdelse af køreplanen på den aktuelle rejse

Utilfredshed: Passagererne er mindst tilfredse med:

  • Parkeringsforholdene for cykel ved stationen
  • Klimaet ombord på toget
  • Muligheden for at få svar på spørgsmål og information fra togselskabet

Tilfredshed med Nordjyske Jernbaner

88 % af passagererne er tilfredse med at rejse med Nordjyske Jernbaner. 67 % mener, at værdien af rejsen passer med prisen.

Tilfredshed: Passagererne er mest tilfredse med:

  • Muligheden for at få en siddeplads
  • Trygheden i toget
  • Togets overholdelse af køreplanen på den aktuelle rejse

Utilfredshed: Passagererne er mindst tilfredse med:

  • Informationen ved en forsinkelse
  • Toiletterne på stationen
  • Muligheden for at få svar på spørgsmål og information fra togselskabet

Tilfredshed med Lokaltog

86 % af passagererne er tilfredse med at rejse med Lokaltog. 61 % mener, at værdien af rejsen passer med prisen.

Tilfredshed: Passagererne er mest tilfredse med:

  • Muligheden for at få en siddeplads
  • Trygheden i toget
  • Togets overholdelse af køreplanen på den aktuelle rejse

Utilfredshed: Passagererne er mindst tilfredse med:

  • Toiletterne på stationen
  • Toiletterne i toget
  • Informationen over højtalerne

Tilfredshed med Lemvigbanen

90 % af passagererne er tilfredse med at rejse med Lemvigbanen. 66 % mener, at værdien af rejsen passer med prisen.

Tilfredshed: Passagererne er mest tilfredse med:

  • Muligheden for at få en siddeplads
  • Parkeringsforholdene for cykel ved stationen
  • Trygheden i toget

Utilfredshed: Passagererne er mindst tilfredse med:

  • Toiletterne i toget
  • Toiletterne på stationen
  • Informationen via de elektroniske skærme og afgangstavler

OBS: Der er meget få besvarelser fra passagerer på Lemvigbanen, og det kan give større usikkerhed om resultaterne.

Data kommer fra De Nationale Passagertilfredshedsundersøgelser, som blev offentliggjort december 2018