Passager: Sådan ser tilfredsheden ud for dit togselskab

14. december 2018

Togpassagerernes tilfredshed med selskaberne er meget svingende. Se, hvordan dit togselskab klarer sig i Passagerpulsens Passagertilfredshedsundersøgelse.

s-tog-og-metro-tog-ved-vanlose

S-tog og Metrotog kører ved siden af hinanden ved Vanløse station
Foto: Getty Images

Høj tilfredshed men store forskelle

81 % af passagererne er tilfredse med deres togrejse alt i alt. Det viser De Nationale Passagertilfredshedsundersøgelser, som Passagerpulsen laver i samarbejde med COWI A/S for sommeren 2018.

Tilfredsheden svinger dog alt efter, hvilket selskab passagererne rejser med.

Tilfredshed med Arriva

86 % af passagererne er tilfredse med at rejse med Arriva. 55 % mener, at værdien af rejsen passer med prisen.

Tilfredshed: Passagererne er mest tilfredse med:

  • Muligheden for at få en siddeplads i toget
  • Trygheden i toget
  • Togets overholdelse af køreplanen på den aktuelle rejse

Utilfredshed: Passagererne er mindst tilfredse med:

  • Toiletterne på stationen
  • Informationen ved en forsinkelse
  • Muligheden for at få svar på spørgsmål og information

Tilfredshed med DSB Fjern- og Regionaltog

77 % af passagererne er tilfredse med at rejse med DSB fjern- og regionaltog. 43 % mener, at værdien af rejsen passer med prisen.

Tilfredshed: Passagererne er mest tilfredse med:

  • Trygheden i toget
  • Mulighed for at få en siddeplads i toget
  • Adgangsforholdene til perronen på stationen

Utilfredshed: Passagererne er mindst tilfredse med:

  • Toiletterne på stationen
  • Toiletterne i toget
  • Togenes overholdelse af køreplanen generelt på strækningen

Tilfredshed med DSB S-tog

81 % af passagererne er tilfredse med at rejse med DSB S-tog. 55 % mener, at værdien af rejsen passer med prisen.

Tilfredshed: Passagererne er mest tilfredse med:

  • Togets overholdelse af køreplanen på den aktuelle rejse
  • Rejsetiden for den aktuelle rejse
  • Trygheden i toget

Utilfredshed: Passagererne er mindst tilfredse med:

  • Toiletterne på stationen
  • Informationen ved en forsinkelse
  • Muligheden for at få svar på spørgsmål og information fra togselskabet

Tilfredshed med Metro

86 % af passagererne er tilfredse med at rejse med Metroen. 65 % mener, at værdien af rejsen passer med prisen.

Tilfredshed: Passagererne er mest tilfredse med:

  • Rejsetiden for den aktuelle rejse
  • Antallet af togafgange på strækningen
  • Togets overholdelse af køreplanen på den aktuelle rejse

Utilfredshed: Passagererne er mindst tilfredse med:

  • Parkeringsforholdene for cykel ved stationen
  • Klimaet ombord på toget
  • Muligheden for at få svar på spørgsmål og information fra togselskabet

Tilfredshed med Nordjyske Jernbaner

88 % af passagererne er tilfredse med at rejse med Nordjyske Jernbaner. 67 % mener, at værdien af rejsen passer med prisen.

Tilfredshed: Passagererne er mest tilfredse med:

  • Muligheden for at få en siddeplads
  • Trygheden i toget
  • Togets overholdelse af køreplanen på den aktuelle rejse

Utilfredshed: Passagererne er mindst tilfredse med:

  • Informationen ved en forsinkelse
  • Toiletterne på stationen
  • Muligheden for at få svar på spørgsmål og information fra togselskabet

Tilfredshed med Lokaltog

86 % af passagererne er tilfredse med at rejse med Lokaltog. 61 % mener, at værdien af rejsen passer med prisen.

Tilfredshed: Passagererne er mest tilfredse med:

  • Muligheden for at få en siddeplads
  • Trygheden i toget
  • Togets overholdelse af køreplanen på den aktuelle rejse

Utilfredshed: Passagererne er mindst tilfredse med:

  • Toiletterne på stationen
  • Toiletterne i toget
  • Informationen over højtalerne

Tilfredshed med Lemvigbanen

90 % af passagererne er tilfredse med at rejse med Lemvigbanen. 66 % mener, at værdien af rejsen passer med prisen.

Tilfredshed: Passagererne er mest tilfredse med:

  • Muligheden for at få en siddeplads
  • Parkeringsforholdene for cykel ved stationen
  • Trygheden i toget

Utilfredshed: Passagererne er mindst tilfredse med:

  • Toiletterne i toget
  • Toiletterne på stationen
  • Informationen via de elektroniske skærme og afgangstavler

OBS: Der er meget få besvarelser fra passagerer på Lemvigbanen, og det kan give større usikkerhed om resultaterne.

Data kommer fra De Nationale Passagertilfredshedsundersøgelser, som blev offentliggjort december 2018

 

Få Passagerpulsens nyhedsbrev

Rejser du med bus, tog og metro? Få guider og gode råd til dine rettigheder leveret direkte i din indbakke.

Du får også vores nyeste undersøgelser af offentlig transport.

Tilmeld dig Passagerpulsens nyhedsbrev her – det udkommer ca. 1-2 gange om måneden.

Tilmeld