Blog: Sporarbejde koster mig dyrebar fritid

18. juni 2018

Togbusserne kører i pendulfart mellem Valby og Frederikssund. Men pendlerne betaler dyrt for oplevelsen – og de får kun en tvivlsom kompensation.

blog-sporarbejde-koster-min-fritid830x400.jpg

blog-sporarbejde-koster-mig-dyrebar-fritid
Foto: Anette Sønderby Madsen

Togbusserne fungerer fint

Banedanmark er i gang med at forny skinnerne mellem Valby og Frederikssund. Som pendler mellem Ballerup og Nørreport betyder det, at jeg i 3 måneder skal rejse med togbusser.

Busrejserne har jeg imødeset med en vis nervøsitet – jeg bliver køresyg i busser, og når det er varmt, er kvalmen ekstra slem.

Busrejserne har dog været ganske behagelige indtil nu, fordi jeg tit har kørt med turistbusser, når jeg kører med togbus. Det betyder, at der er velfungerende udluftning (eller endda airconditioning) og behagelige sæder.

Sporarbejdet koster tid

Sporarbejdet koster mig dog dyrt i tid. Jeg har efter Rejseplanens anvisning forsøgt mig med flere forskellige ruter, men jeg ender som hovedregel i en togbus mellem Ballerup og Flintholm.

Rejsen mellem Ballerup og Flintholm tager normalt 12 minutter i S-toget. Med togbus tager den 40 minutter. Det vil sige, at jeg bruger 28 minutter ekstra hver vej.  

Sporarbejdet koster mig 54 minutter ekstra hver dag – eller 4 ½ time ekstra på transport hver uge! Det er tid, jeg ikke kan være sammen med mine børn – jeg har måtte lave om på min hverdag, for at få kabalen til at gå op.

Kompensation? Tjo, måske…

Betaler jeg så mindre for min rejse, nu jeg skal bruge 4 ½ time af min dyrebare fritid hver uge på at komme til og fra arbejde?

Nej. Jeg rejser på et erhvervskort, så jeg betaler for mit kort for 1 år ad gangen. Og mit erhvervskort koster stadig 7.556 kroner for hele 2018, selv om jeg i næsten 3 måneder skal rejse med togbusser.

Få tiden tilbage – hvis du gider

DSB har lavet en app, der hedder Få tiden tilbage. Det har DSB fortalt mig om, da de informerede mig om sporarbejdet. Men først da en af mine medpendlere mindede mig om appen, begyndte jeg at bruge den.

Appen bliver der nemlig ikke reklameret for, hvor togbusserne holder.

Få tiden tilbage-appen er lidt tung at danse med. Jeg skal logge ind i appen, når jeg står på en togbus og afslutte rejsen, når jeg står af igen. Det husker jeg ikke altid. Det er også sket, at jeg er blevet logget af, før jeg kan afslutte min rejse, og så får jeg ingen tid tilbage.

Tiden får jeg kun tilbage, hvis jeg rejser langs S-togs-linjen. Tager jeg togbus til Bagsværd og tog derfra til Nørreport, som Rejseplanen foreslår, kan jeg ikke få tiden tilbage.

Nytteløs erstatning

Timerne i togbus veksler DSB efter sporarbejdet til togbilletter. Billetterne skal jeg bruge uden for myldretiden og i weekenden.

Toget bruger jeg imidlertid mest til at pendle til og fra arbejde - vi har nemlig i familien også en bil. Så hvad jeg skal bruge alle de togbilletter til, står mig endnu ikke klart.

Tiden ville jeg faktisk hellere have med min familie hver uge. Og kan jeg ikke få de 4 ½ time med mine børn, ville et nedslag i prisen på min billet være langt mere passende.

Skrevet af

Andrea Boesgaard

Andrea Boesgaard

Webredaktør hos Forbrugerrådet Tænk
Andrea bor i Ballerup og pendler dagligt med S-toget til Nørreport. I sommeren 2018 skal hun med togbus, fordi der er sporarbejde på S-togsstrækningen mellem Frederikssund og Valby.

Få Passagerpulsens nyhedsbrev

Rejser du med bus, tog og metro? Få guider og gode råd til dine rettigheder leveret direkte i din indbakke.

Du får også vores nyeste undersøgelser af offentlig transport.

Tilmeld dig Passagerpulsens nyhedsbrev her – det udkommer ca. 1-2 gange om måneden.

Tilmeld