Blog: Rejsekortet skal være et tilvalg – ikke tvang

19. april 2018

Rejsekort kan være et nemt og billigt valg, når du skal rejse med bus, tog eller metro. Men passagererne skal selv vælge kortet til – ikke tvinges. Det mener Laura Kirch Kirkegaard, afdelingschef hos Forbrugerrådet Tænk Passagerpulsen.

blog-rejsekort-ikke-tvang

Passagerer står og køber billetter ved automater på Københavns Hovedbanegård
Foto: Getty Images

Rejsekortet vinder frem

Rejsekortet fungerer godt for mange passagerer i den kollektive transport. Jo, det kræver da lidt tilvænning at huske at checke ind og ud og sørge for, at der penge på kortet, men noget tyder på, vi er ved at komme efter det.

Rejsekort A/S’ offentliggjorde i slutningen af 2017 endnu en undersøgelse, hvor de har spurgt passagerer med et personligt rejsekort om, hvor tilfredse de er med kortet.

65 % af brugerne svarer i undersøgelsen, at de alt i alt er tilfredse med deres rejsekort. Det er 5 % flere end i 2016.

Rejsekortet har siden kortet blev lanceret forbedret produktet på flere områder. Det er for eksempel blevet muligt at bruge Check Udvej enten i appen eller på hjemmesiden, når vi har glemt at checke ud. Og flere trafikselskaber offentliggør, hvis standerne i bussen har været indstillet til en forkert zone, så passagererne kan få penge tilbage, hvis de har betalt en forkert pris.

Og med udgangen af 2018 kommer udløbsdatoen for dit rejsekort til at stå på selve kortet. Passagerpulsen arbejder for, at der fortsat kommer forbedringer af Rejsekortet, blandt andet omkring fornyelse af kortet, så endnu flere passagerer i fremtiden bliver glade for at bruge det

Ingen skal tvinges til at bruge Rejsekortet

Vi ved, at trafikselskaberne med reformerne Takst Sjælland og Takst Vest forventer, at flere passagerer vælger at rejse på et rejsekort, da det som udgangspunkt er den billigste løsning. Men skiftet til rejsekort må ikke være tvang.

Passagererne har fortsat brug for alternativer. Rejsekortet er en digital løsning, som forudsætter, at vi kan og vil bruge NemID. Knap en halv million danskere er fritaget for digital post og har formodentlig svært ved at bruge rejsekortets selvbetjening til at tanke kortet op eller holde øje med saldoen.

Andre passagerer har ikke lyst til at bruge rejsekortet, fordi de enten bliver usikre, når de skal huske at checke ud, fordi de rejser meget sjældent, eller fordi de ikke vil dele deres personlige oplysninger og rejsedata.

I dag er alternative billettyper som for eksempel mobilbilletter og kontantbilletter væsentligt dyrere end rejsekortet. For eksempel koster en kontant- eller mobilbillet 24 kroner for 2 zoner hos DOT, hvor prisen er 15 kroner for 2 zoner (12 kroner uden for myldretiden) med rejsekort.

At den type billetter skal være så meget dyrere end rejsekortet, er svært at forstå. Det er svært at forestille sig, at administrationsomkostningerne ved at drive en app eller mobilservice er op mod dobbelt så høje som ved at drive rejsekortet.

De høje priser for alternativerne til rejsekortet virker derfor som om, de er tænkt som en ”pisk” for at få forbrugerne til at bruge rejsekortet – men er det rimeligt?

Det mener vi i Passagerpulsen ikke. Slet ikke, når man tænker på, at det i sidste ende kan afskære folk fra at bruge den kollektive transport.

Der bør være enkle og rimelige alternativer

Vi mener, at selskaberne bør bløde op for pisk-strategien. Dels ved fortsat at forbedre rejsekortet som produkt – med andre ord bruge guleroden. Dels ved at forbedre alternativerne til rejsekortet.

For eksempel burde det kunne lade sig gøre at lave mobile klippekort til mere end 2 zoner, hvor man kan opnå rabat for både mængdekøbet og i takt med antallet af zoner.

Det burde også være muligt for trafikselskaberne at udvikle enkle og rimelige alternativer til de digitale løsninger. Andre europæiske byer har for eksempel enkeltbilletter i pap med indbygget chip, som fungerer på den samme platform som rejsekortet.

På en pap-version af rejsekortet kunne man også udvikle en afløser til det gamle klippekort, hvor vi som i gamle dage kan opnå mængderabat ved køb af 10 klip, men slipper for at benytte den digitale platform og for at checke ud.

Det ville komme de borgere, som af forskellige grunde ikke kan benytte rejsekortet eller mobile apps, til gode, men også være en rigtig god løsning for turister og andre gæster i vores land.

Skrevet af

Laura Kirch Kirkegaard

Afdelingschef for Forbrugerrådet Tænk Passagerpulsen
Laura er chef for afdelingen Politik og fundraising hos Forbrugerrådet Tænk og Passagerpulsens daglige leder. Det har hun været siden maj 2017. Hun bor på Amager, så de fleste rejser med kollektiv transport er med metroen.

Tilføj kommentar

Din e-mail bliver kun set af Passagerpulsen, når vi godkender din kommentar.