Blog: En farce at ændre mit pendlerrejsekort

10. maj 2017

Irene fortrød valget af zoner på sit pendlerrejsekort, men det var noget af en opgave at få et nyt kort. 

billetsalg_dsb_rene-strandbygaard

Kunde i DSBs billetsalg på Københavns Hovedbanegård
Foto: DSB/René Strandbygaard

Månedskort blev skiftet ud med pendlerrejsekort

I mange år har jeg haft månedskort med alle zoner. Men det fik sin ende, da pendlerrejsekortet blev indført i januar 2017.

4.500 kroner betalte jeg med glæde for mit gamle månedskort, så den gamle ordning kunne vare så længe som muligt – men april 2017 var det slut.

Jeg gruede for den nye ordning – og med rette, skulle det vise sig.

Jeg nærstuderede mulighederne for de mange zoner. Valget faldt på Roskilde - København, og jeg fik det nye kort bestilt på nettet.

Kortet kom til postkassen, men efter yderligere lidt research, fandt jeg ud af, at jeg hellere ville have zonerne fra Skibby - Ballerup.

Der får jeg nemlig 20 zoner for 1.390 kroner i stedet for 8 zoner til 1.260 kroner.

Så for kun 130 kroner mere om måneden, får jeg 12 flere zoner – og jeg slipper for at skulle tjekke ind og ud undervejs.

Ringede til Rejsekortets kundecenter

Jeg ringede til Rejsekortets Kundecenter, hvor de svarede:

”Du henvender dig bare i billetsalget på Høje Taastrup station, så kan de lave zonerne om for dig.”

Høje Taastrup tog jeg til dagen efter – inden jeg havde aktiveret kortet.

Servicemedarbejderen i 7-eleven kiosken kunne dog ikke hjælpe. I stedet sendte han mig til Københavns Hovedbanegård.

Tog til Københavns Hovedbanegård

En venlig herre i den nye DSB-butik spurgte om mit forehavende, for han ville være sikker på, at de kunne hjælpe mig.

5 minutter gik, og han kom glad tilbage og meddelte, at det kunne de godt.

Jeg stillede mig i kø – og så blev det min tur.

Ekspedienten slog op i diverse systemer – og tilbageførte beløbet – og så skulle jeg jo have det nye pendlerrejsekort med 20 zoner.

Pendlerrejsekort fik jeg ikke med hjem

DSB-butikken må ikke udstede pendlerrejsekort på så mange zoner – de må kun lave pendlerrejsekort med maksimalt 8 zoner på Hovedbanegården. Og så skal man købe rejsekort med flere zoner på hjemmesiden.

Så var det, at min gamle mor kom i mine tanker – for det havde hun da aldrig fundet ud af. Køb af det rigtige pendlerkort er altså ikke for alle.

Men ikke nok med det. Hvis jeg ville fortryde min handel, selvom kortet ikke var aktiveret, så skulle jeg betale cirka 300 kroner for det. For jeg kunne ikke få refunderet de første 8 dage på et pendlerrejsekort.

Hvor er forbrugerrettighederne? Nethandel plejer ellers at være sikret med returret i så mange andre sammenhænge.

Jeg kan så blot glæde mig til oktober, hvor min arbejdsplads flytter til Ballerup. Så kører jeg selv i min nye bil.

Farvel og tak til pendlerrejsekortet.

OPDATERING: Efter Irene klagede til DSB, fik hun fuld refusion af sin nuværende periode i forbindelse med ombytning af et pendlerkort. Irene skulle dog stadig vente perioden ud på kortet med de forkerte zoner, fordi hun ville have et kort med flere end 8 zoner, som kun kan købes på internettet og ikke i fysiske butikker. Til gengæld kunne hun kun ændre antallet af zoner på et rejsekort pendlerkort i de fysiske salgssteder.

Passagerpulsen mener

Det skal være nemt at finde ud af hvilket periodekort, der er mest fordelagtigt i forhold til dit rejsemønster. Det skal også være nemt at få ændret eller refunderet dit periodekort, hvis du fortryder dit køb. Irenes historie viser, at det desværre ikke altid er tilfældet i dag.  

Det bør desuden være muligt at få den fulde pris refunderet, hvis ikke du har taget kortet i brug. Det er oplagt, at der indføres de samme regler som for øvrige køb via nethandel hvor man har 14 dages fortrydelsesret.

Skrevet af

Irene Købke

Pendler
Irene Købke pendler mellem Skibby og indre København hver dag. Det har hun gjort siden 2005. Irene har altid haft alle zoners-kort, så hun nemt har kunnet hoppe frem og tilbage mellem de forskellige selskaber i hovedstadsområdet helt uden at skulle tænke på at checke ind.

Få Passagerpulsens nyhedsbrev

Rejser du med bus, tog og metro? Få guider og gode råd til dine rettigheder leveret direkte i din indbakke.

Du får også vores nyeste undersøgelser af offentlig transport.

Tilmeld dig Passagerpulsens nyhedsbrev her – det udkommer ca. 1-2 gange om måneden.

Tilmeld

Kommentarer

Pendlerrejsekort og bindinger

Jeg har haft præcis den samme oplevelse. Jeg skulle begynde at pendle fra København til Slagelse, hvor en del af den virksomhed, jeg arbejder i, er flyttet ud til.

Jeg har beskyttet adresse, så jeg måtte underskrive en erklæring om, at Rejsekortet måtte trække mine oplysninger - pr. snail mail, hvilket tog 14 dage, og så nåede jeg at få bestilt kortet, inden min arbejdsgiver, dagen efter at bestillingen var blevet bekræftet, fandt ud af, at jeg alligevel ikke skulle pendle hele ugen, men kun to dage om ugen.

Jeg havde derfor ikke brug for pendlerkortet, så jeg skrev straks til Rejsekortet for at få det stoppet. Det skete samme dag, som Rejsekortet havde modtaget min afmelding. Ti dage efter at jeg havde stoppet kortet, dukkede det op i posten, og så smed jeg det altså ud.

Tilføj kommentar

Din e-mail bliver kun set af Passagerpulsen, når vi godkender din kommentar.