Blog: Fornyelse af rejsekort: Hvorfor skal det være så besværligt?

18. maj 2018

Når dit rejsekort fylder 5 år, skal du købe et nyt til 50 kroner. Derudover skal du selv sørge for at overføre rabattrin og eventuelle penge fra det gamle kort. Det bør være nemmere, mener Laura Kirch Kirkegaard, afdelingschef for Forbrugerrådet Tænk Passagerpulsen.

blog-nyt-rejsekort830x400.jpg

Spørgsmåltegn omringet af spørgsmål i forbindelse med fornyelse af rejsekort
Foto: Getty Images Redigering: Passagerpulsen

Gør det nemmere for passagererne

Trafikselskaberne bag Rejsekort A/S har valgt, at du skal købe et nyt rejsekort, når dit gamle bliver 5 år. En detalje som kun 42 % af brugerne har kendskab til ifølge vores undersøgelse Passagerernes brug af og tilfredshed med rejsekortet.

Forklaringen er, at den tekniske levetid for chipkort typisk ligger på 4-5 år, før der begynder at ske fejl, og på den baggrund giver det god mening, at kortet bliver skiftet ud – ligesom vores betalingskort. Men der, hvor kæden hopper af, er, den måde Rejsekort A/S har valgt at gøre det på.

Sæt udløbsdato på rejsekortet

For det første er det forvirrende for forbrugerne, at de selv skal logge ind på rejsekortets hjemmeside eller tjekke kortet i en automat for at finde ud af, hvornår deres rejsekort udløber.

Rejsekort A/S bør derfor fremadrettet sørge for, at udløbsdatoen bliver trykt på selve kortet. Den løsning har man valgt i Holland på deres OV Chipkaart, som minder meget om det danske rejsekort.

Vi kan forstå på Rejsekortets handlingsplan, at dette er på vej i 2018, hvilket vi i givet fald vil hilse meget velkomment.

Send automatisk et nyt kort

For det andet mener vi ikke, at det er god kundeservice, at passagererne selv skal sørge for at bestille et nyt rejsekort, og at de ikke automatisk kan få overført penge fra det gamle til det nye kort. Hvilket bakkes op af passagererne i vores undersøgelse.

79 % af rejsekortbrugerne er nemlig utilfredse eller meget utilfredse med, at fornyelsen ikke sker automatisk, når det gamle rejsekort udløber.

I stedet kunne Rejsekort A/S lade passagererne vælge, om de automatisk vil have tilsendt et nyt rejsekort og overført eventuel restsaldo, når det gamle udløber.

Fjern gebyret på 50 kroner

For det tredje mener vi, at gebyret på de 50 kroner er en dårlig løsning. Det er alt for uigennemskueligt for passagererne, hvorfor det skal koste 50 kroner at få et nyt rejsekort. 42 % af brugerne har kendskab til, at det koster 50 kroner at få et nyt rejsekort, når det gamle udløber.

Kan trafikselskaberne bag Rejsekort A/S ikke selv betale den ekstra udgift, det vil give ved at fjerne gebyret, bør det i stedet lægges ind i priserne for at bruge et rejsekort. Det giver en langt mere gennemsigtig prisstruktur, at selskabernes udgift til at lave og sende kortet er lagt ind i prisen på rejserne. Vi betalte jo heller ikke et gebyr for pappet til klippekortet.

Skrevet af

Laura Kirch Kirkegaard

Afdelingschef for Forbrugerrådet Tænk Passagerpulsen
Laura har været afdelingschef for Passagerpulsen siden maj 2017. Hun bor på Amager, så de fleste rejser med kollektiv transport er med metroen.

Få Passagerpulsens nyhedsbrev

Rejser du med bus, tog og metro? Få guider og gode råd til dine rettigheder leveret direkte i din indbakke.

Du får også vores nyeste undersøgelser af offentlig transport.

Tilmeld dig Passagerpulsens nyhedsbrev her – det udkommer ca. 1-2 gange om måneden.

Tilmeld