Ankenævnssag: Passager troede billet også gjaldt i metroen

5. februar 2018

Passager klagede over en bøde, han fik for at rejse i metroen på en DSB-billet. Det var nemlig en speciel billet med andre regler. Se, hvordan det gik i ankenævnet.

ankenaevn-sammenhaeng

Metro-perron i København, hvor passagerer venter og stiger på holdenede tog
Foto: Getty Images

Klagen

Passageren bor i Sorø, men rejser en gang i mellem til København med tog og metro, hvor han arbejder som frivillig. Han køber normalt en almindelig DSB-billet, som han rejser videre på i metroen. Det har han nemlig fået at vide af en Metro service-medarbejder, at han kan.

Dagen inden han skulle til København, købte han en billet på dsb.dk. Passageren mente, han havde købt en almindelig billet, som han plejede. Så da han skulle rejse hjem med metroen om aftenen, viste han blot DSB-billetten, da han mødte en kontrollør.

Billetten var imidlertid en DSB Orangebillet, som kun kan bruges til en bestemt rejse med DSB på et bestemt tidspunkt.

Kontrolløren gav ham derfor en bøde, fordi han ikke havde gyldig billet. Dagen efter klagede han til Metro Service over bøden, og at reglerne for Orangebilletter ikke var tydeligere på DSBs hjemmeside.

Klagen blev afvist, så han sendte den videre til Ankenævnet for bus, tog og metro. Han skriver blandt andet, at der kun er en forskel på 8 kroner mellem en almindelig og en Orangebillet. Og at han trods alt havde en billet, så han forsøgte ikke at snyde.

Afgørelsen

Ankenævnet gav Metro Service ret til at udskrive bøden, så klageren skulle betale kontrolafgiften på 750 kr.

Klageren fik heller ikke ret i, at DSB ikke giver nok information om reglerne for Orangebilletter.

Begrundelsen

Ankenævnet kan se, at passageren havde mulighed for at vælge mellem 4 forskellige billettyper til den samme togafgang - men til forskellige priser, da han købte billetten på dsb.dk.

Forskellige priser betyder normalt, at der også er forskel på produkterne. For eksempel bliver din flybillet dyrere, hvis du skal have bagage med, eller du vil kunne afbestille eller lave ændringer.

Ankenævnet mener også, at reglerne for Orangebilletter er tilstrækkelig tydelige, og at klageren burde have været klar over, at billetten ikke var gyldig i metroen.

Bøder bliver ikke kun givet til passagerer, der bevidst forsøger at snyde, og derfor mener ankenævnet at passageren skal betale bøden.

Passagerpulsen mener

Som passager skal du generelt være meget opmærksom på, hvilken billettype du køber, for det er dit ansvar at have en gyldig billet. Trafikselskaberne tilbyder flere forskellige billetprodukter, og særtilbud som Orangebilletter gælder oftest kun til det pågældende selskab.

Passagerpulsen er dog ærgerlig over at se sager som den her i Ankenævnet, hvor en passager bliver straffet med en bøde på 750 kroner for en fejl på et mindre beløb. Det, mener vi, er en forholdsmæssig hård straf. Det gør ikke kollektiv transport mere attraktiv at bruge - tværtimod.

Vi opfordrer derfor selskaberne til at udvise større konduite over for passagererne, så små fejl ikke ender med at koste dem dyrt.