Ankenævnssag: Kommafejl kostede 750 kroner

25. maj 2021

En passager forsøgte forgæves at købe en sms-billet. Systemet forstod ikke hans besked, fordi han havde glemt et komma i navnet på stoppestedet.  

dyr_kommafejl_830x400.jpg

dyr_kommafejl_830x400
Foto: Getty Images

Klagen

Passageren skulle rejse med bus 150 S fra stoppet Rævehøjvej, DTU til Hørsholm.

Du kan købe en sms-billet hos DOT ved at skrive en sms til 1415 med navnet på stoppestedet efterfulgt af et mellemrum og det antal zoner, du ønsker at købe.

Øverst på stoppestedets stander står der:
Rævehøjvej
DTU

Passageren skriver en sms til 1415 med teksten ”Rævehøjvej DTU 3”. Han får dog en fejlbesked, og prøver derfor igen.

I alt prøver passageren at købe sms-billetten 3 gange på 3 minutter. Da det ikke lykkes, stiger han på bussen alligevel.

Et kvarter senere stiger en kontrollør på bussen og giver passageren en bøde for at rejse uden billet.

Længere nede på stoppestedets stander står der, at stoppet hedder ”Rævehøjvej, DTU”. Passageren skulle derfor have skrevet ”Rævehøjvej, DTU 3” – med komma – i sin sms, for at købe en sms-billet.

Afgørelsen

Ankenævnet bestemte, at passageren skulle betale bøden på 750 kroner.

Begrundelsen

Ankenævnet var enige om, at passageren ikke havde en gyldig billet. De lagde vægt på, at passageren i fejlbeskederne fra sms-billet-systemet fik at vide, at systemet ikke kunne forstå hans besked.

I fejlbeskeden står der også, at passageren skal skrive startzonen og antal zoner.

Ankenævnet lagde også vægt på, at passageren ikke spurgte chaufføren til råds, da han stod på bussen uden billet.

Ankenævnet mener til gengæld, at det er ”uhensigtsmæssigt”, at systemet ikke kan forstå bestillingen, fordi passageren har glemt et komma. Derfor anbefaler de, at kommaet fjernes i navnet på stoppestedet.

Passagerpulsen mener: Billetsystemet skal være intuitivt og nemt at forstå

Sagen fra Ankenævnet for Bus, Tog og Metro viser, at det kan være svært for passagererne at gennemskue, hvordan de køber billet til den kollektive transport.

Små fejl, for eksempel et manglende komma, skal ikke betyde, at passageren ikke kan købe billet til rejsen.

Vi opfordrer alle trafikselskaber til at se på, om det kan blive nemmere og mere intuitivt at købe billet til bus, tog og metro.