Undersøgelse: Hvad har betydning for passagerernes tilfredshed med togrejsen

30. marts 2017

Hvad gør dig til en tilfreds togpassager? Det har Passagerpulsen hos Forbrugerrådet Tænk undersøgt. Især 3 ting har betydning for tilfredsheden.

Passagertilfredshed med togrejsen

Undersøgelse: Hvad har betydning for passagerernes tilfredshed med togrejsen
Foto:Passagerpulsen

Passagerernes tilfredshed er vigtig

Passagertilfredshed fortæller os, om den kollektive transport lever op til passagerernes forventninger. En høj tilfredshed gør, at du har lyst til at rejse med toget igen og måske endda anbefale det til andre.

Passagerpulsen har undersøgt, hvad der gør dig tilfreds eller utilfreds med en togrejse på tværs af togselskaber og togtyper i Danmark.

Mere end 32.000 passagerer har deltaget i undersøgelsen, som bygger på data fra De Nationale Passagertilfredshedsundersøgelser vinter 2016.

3 ting har størst betydning for tilfredsheden

Rejser du med tog eller metro, har 3 ting indflydelse på den samlede tilfredshed med den aktuelle togrejse:

  • Rejsetiden for rejsen (udgør 20 % af den samlede tilfredshed)
  • Togets overholdelse af køreplanen (udgør 17 % af den samlede tilfredshed)
  • Togets standard (udgør 13 % af den samlede tilfredshed)

Information i toget og muligheden for at få en siddeplads kommer lige efter.

Rengøring og klimaet i toget har også indflydelse på, hvor tilfredse passagererne er med togrejsen. Det er områder, som påvirker indtrykket og tilfredsheden med togets standard.

Download hele undersøgelsen som PDF nedenfor

PDF-ikon pdf (4.43 MB)