Spærret rejsekort: Sådan gør du

27. februar 2017

Har du flere gange glemt at checke ud på dine rejser med rejsekort? Så risikerer du, at rejsekortet bliver spærret. Læs her, hvad du skal gøre.

Rejsekort

Spærret rejsekort: Sådan gør du
Foto:Camilla Dahl

Hvad skal der til for, at mit kort bliver spærret?

Rejsekort personligt eller flex risikerer at blive spærret, hvis du misbruger det i forbindelse med manglende check ud. Rejsekort A/S bruger et program, der holder øje med dine manglende check ud.

  1. gang du ikke checker ud, og hvor der er mistanke om misbrug, får du en advarsel på e-mail, som minder dig om at huske at checke ud.
  2. gang du ikke checker ud, får du også en advarsel om, at kortet risikerer at blive spærret.
  3. gang du ikke checker ud inden for 12 måneder, og er der mistanke om snyd, sender Rejsekort A/S dig en besked om, at dit kort er spærret, og du ikke har mulighed for at købe et rejsekort flex eller personligt de næste 12 måneder.

Anonyme rejsekort kan blive spærret efter 2 manglende check ud, hvis der er mistanke om, at du misbruger kortet eller snyder med at checke ud.

Husk du kan bruge appen Check udvej, hvis du har glemt at checke ud

Hvad gør jeg, hvis mit kort bliver spærret?

Bliver dit rejsekort spærret, kan du ringe til Rejsekort Kundeservice på 70 11 33 33.

Rejsekort Kundeservice bliver betjent af medarbejdere hos trafikselskaberne bag rejsekortet, så du vil blive stillet igennem til det selskab, som du oftest rejser med.

Kan jeg få genåbnet mit kort?

Spærrede rejsekort kan ikke blive genåbnet.

Kan jeg betale, det jeg skylder og få kortet genåbnet?

Trafikselskabet, som du oftest rejser med, vil vurdere, om du ved at betale, hvad du skylder, kan købe et nyt kort.

Kan du ikke få et nyt rejsekort personligt eller flex, kan du i stedet købe et anonymt rejsekort.

Hvor mange har fået spærret deres kort?

Rejsekort A/S siger, at der i oktober 2015 var 6.000 spærrede rejsekort.

Samlet set er der udstedt mere end 1.750.000 rejsekort. Ud af dem er der 14.000, som har oplevet at få deres rejsekort spærret. Det vil sige, 0,8 % af alle kort siden det blev lanceret.

Relaterede artikler

Rejsekort: Sådan bruger du Check udvej appen

Rejsekort: hvilken type skal du vælge?

Rejsekort: Hvilken type skal du vælge?

kend dine passagerrettigheder

Kend dine passager-rettigheder

Få Passagerpulsens nyhedsbrev

Rejser du med bus, tog eller metro? Så kan du få Passagerpulsens guider og gode råd til dine rettigheder som passager leveret direkte i din indbakke.

Du bliver også holdt opdateret om vores seneste undersøgelser af den kollektive transport.

Tilmeld dig Passagerpulsens nyhedsbrev her – det udkommer ca. 1-2 gang om måneden.

Tilmeld

Kommentarer

Rejsekort versus mobil klippekort

Mit og min mands rejsekort er for længst skiftet ud med mobil klippekort.
Dette er efter vores mening langt nemmere at bruge. Ligeledes er det langt nemmere at holde øje med hvor meget der er indestående på 'kontoen.'

brugervenlighed.

Det er absurd, at man kalder det for at "spærre" en konto, når den de facto bliver slettet. Sin bankbog og mobiltelefon kan man få spærret men også genåbnet, men så let skal kunderne til rejsekortet åbenbart ikke have det. Det er desuden uforskammet overfor kunder, som glemmer at checke ud , at de straks bliver mistænkt for at misbruge det. Brugervenlighed er vist et ukendt ord indenfor etaten.

Kan man lave om på rejsekortet

Hej kan man få levet sit flex rejsekort om til personligt

gæster

HAR LIGE HAFT GÆSTER FRA USA EN MÅNEDSTID OG DE FANDT REJSEKORTET SVÆRT AT BRUGE / TANKE OP - OG INFORMATIONEN MANGELFULD - FEKS KAN PENGENE PÅ DET IKKE BRUGES OP

Sv: Kan man lave om på rejsekortet

Hej Mette.

Det er så vidt jeg ved ikke muligt at ændre din korttype fra flex til personlig.
Der er dog ikke noget i vejen for, at du både har et personligt og et flex, men det koster jo at få oprettet et nyt kort.

Til gengæld kan du ændre kundetypen; dvs. fra voksen til barn eller pensionist.

/Astrid, kommunikationsmedarbejder

Ubrugelig og dårligt

Tænk for 20 år side havde Japan i deres højhastigheds tog scanner ved alle ind/ud gange i toget der automatisk registreret de rejsende men typisk dansk vi vil bruge masser af penge på at vi vil selv. I alle lande har man systemer der virker.
Udvikling delen er totalt igennem tænkt. Alle stander har samme farve lys, det skulle være forskellige farver alt efter funktion og allerhelst skulle alle stander kunne det samme. Der skulle også være stander ved alle udgange på stadion. Man kan heller ikke komme til at scanne ved stoppestederne nå man er steget ud af bussen. Trafik selskaberne skulle tvinges til at sætte stader op i alle små byer i hele Danmark. Og hvor svært kan det være at automatisk få systemet til at beregne hvis sammen rejsekort har været brugt inde for seneste 30 dage på X antal zoner så bliver alle rejser automatisk registreret som mdr. kort. Trafikselskabet skulle også tvinges til at nedsætte prisen på rejserne tilsvarende til det beløb som de har sparet på de samlede omkostninger til det gamle system. Og de skal blot have detline til den 1/1 2016 til at det hele virkede også mdr. kort eller må folk jo blot køre gratis til det er i orden så om alle udvikler skal arbejde 24/7 til alt er i orden og hvis det ikke virker 100% inden den 1/1-2017 så skal systemet kassere og de ansvarlige fyres med øjeblikkelig virkning ude løn og bonus ordninger.

Nyt kort efter spærring

Når man mister sit kort og spærre det, så er det særligt besværligt at bestille et rejsekort med samme aftale, som ens gamle (man skal ringe og gøre det på telefonen) hvis man mister sit rejsekort. Hvis man vil have et nyt rejsekort, så kan man gøre det ved at trykke på en knap i selvbetjening. Et nyt kort kommer også ca 3 gange så hurtigt, det tager 3-5 dage frem for 10-12 dage.

Det virker ærligt talt lidt lusket, som om Rejsekortet gerne vil kunne spare et rabattrin eller to på de passagerer, som ikke gider ringe op / vente på det nye/gamle rejse kort kommer. Det ville koste mig 1 rabattrin at få et nyt kort.

Ikke noget der øger tilliden til Rejsekort, når man går efter at snyde kunderne. Sådan bare lidt. Sådan så de ikke helt opdager det. Gang på gang.

Glemmer at checke ud

Jeg glemmer konstant at checke ud, og ofte kommer min bus ikke, så jeg må tage en taxa, så der ikke er mulighed for at checke ud.
Jeg har fået en del bøder på 25 kr. for ikke at checke ud. Og nu bliver mit kort snart spæret.
jeg tager samme rute hver evig eneste dag, ca. 7,5 km.
Tjekker ind samme sted, og checker ud samme sted. hver evig eneste dag. Det ville være nemmere hvis man selv kunne vælge sin egen check ind og check ud rute på rejsekorts hjemmeside. Så kan de se man ikke fusker når man glemmer at checke ud.
Jeg synes det er dybt dybt latterligt at tro at så mange mennesker fusker, så man skal betale 15 kr mere end hvad rejsen koster, og få spærret kortet. Jeg tror jeg har glemt checke ud 5-6-7 gange inden for 3 måneder.
Det ville være nemmere hvis check ud var ved busstoppestederne, så man ikke skal stå og vente på den næste bus . bare for checke ud i den, hvis man har glemt det, eller checke ens side, så man kan se det er samme rute hverdag, i stedet for at bruge tid på at sende en en mail, fordi man igen har glemt det.
Jeg savner i den grad Klippekortet. hvor man også kunne være 10 mennesker om et klippe kort.
Jeg synes I skulle droppe bøderne og spærring af kort, og så må I selv finde på en løsning til de mennesker som fusker sig til gratis eller billig rejse.
I november sidste år havde 816000 rejsende glemt at checke ud?? kun for at fuske?? nej vel
I skal en meget større lunte når I laver sådan et nyt system.

Udtjekning

Jeg er meget glad for mit rejsekort. Beholder det i hånden på hele turen, for ikke at glemme og stemple ud og det hjælper mig. Glemte det en gang og kom i tanke om det, da jeg lige var kommet hjem, men tog så cyklen og kørte til stationen og fik stemplet ud. Men har man mange kilometer til stationen, der dette ikke en mulighed, men man kan gøre mange ting for at huske det.

Rejsekort app

Hvis man som mig har en Windows phone kan man ikke hente Appen til rejsekort, for den findes ikke til Windowsphone.

Tilføj kommentar

Din e-mail bliver kun set af Passagerpulsen, når vi godkender din kommentar.
By submitting this form, you accept the Mollom privacy policy.