Snød mig selv: Transporten rundt i London blev temmelig dyr

6. oktober 2015

Turene rundt med undergrundstogene i metropolen London blev både dyrere og mere uoverskuelige end forventet. Det skriver Astrid Grunert Rantorp, kommunikationsmedarbejder i Passagerpulsen, i dette blogindlæg. Læs, hvad hun tog med sig hjem fra oplevelsen med det britiske metrosystem.

Uoverskuelige billetsystemer

I slutningen af september var jeg et smut i London med min mand for blandt andet at høre koncert. Vi havde i Passagerpulsen lige udgivet undersøgelsen om priser på kollektiv transport i 12 europæiske storbyer - heriblandt London.

Jeg havde selvfølgelig udnyttet min insider-viden og fundet ud af, at det var langt billigere at købe 24-timersbilletter frem for enkeltbilletter. London er nemlig den storby i undersøgelsen, som har de dyreste enkeltbilletter på hele 50 kroner per vej. Så det kunne hurtigt betale sig med en dagsbillet, der gav fri rejse hele dagen til cirka 130 kroner per dag.

Da vi ankom i Gatwick Airport, fandt vi vej til togstationen, og blev vi straks overvældede af den kæmpe kø, der snoede sig fra 10-15 billetautomater. Vi trykkede lidt rundt på skærmen og blev mere og mere forvirrede. Heldigvis, kom der hurtigt en hjælpsom ansat til undsætning.

Han fortalte, at vi ikke kunne bruge en dagsbillet til at rejse fra Gatwick til Lancaster Station, som vores hotel lå ved, med den hurtige og hyppige Gatwick Express. I stedet skulle vi vente 45 minutter på et Thameslink-tog. Men fred være med det, vi sparede nogle penge.

Dyrere dagsbilletter

Næste dag tænkte jeg, at det alligevel hurtigt kan løbe op, hvis vi skulle betale cirka 130 per snude per dag for vores 3-4 rejser med undergrunden. Jeg foreslog derfor, at vi forsøgte os med et Oyster Card, som jeg havde hørt var nemt og billigt at bruge. Men igen blev jeg forvirret over informationen på automaten. Hvor meget skulle jeg fylde på kortet? Og kunne jeg få pengene refunderet, hvis jeg ikke nåede at bruge den i løbet af de 4 dage, vi var der?

Jeg valgte den nemmeste løsning og købte 2 dagsbilletter igen. Og det gjorde vi faktisk alle 4 dage. Det vil sige, vi endte med at bruge godt 1.000 kroner på transport rundt i London, samt cirka 200 mere for, at vores dagsbilletter også gjaldt til lufthavnen.

Tilbage på kontoret her i Passagerpulsen finder jeg ud af, at havde jeg købt et Oyster Visitor Card, havde jeg sparet cirka 50 % på prisen.

Min oplevelse var sikkert ikke enestående. De af jer, der har været på storbyferie ved, at det kræver en del at sætte sig ind i både priser, zoner, linjer og så videre. Men jeg må sige, at jeg også kan have problemer med at finde hoved og hale i det danske system, så er det nok ikke så underligt.

Smilende og nærværende personale

Til gengæld oplevede vi, at der var rigtig meget synligt personale på alle stationer, som stod klar til at hjælpe med billetkøb eller hvis vi havde bøvl med at komme forbi bommene. Eller da metroen var gået i stå den ene aften, var lokomotivføreren rigtig god til hele tiden, at give den information videre, som han fik. Det gav ro og tryghed.

Den synlighed kunne jeg godt savne i den danske kollektive transport. Vores stationer og perroner bliver mere og mere tomme for personale og personlig betjening. Og ja, vi kan finde meget information på skilte og smartphonen.

Men nogle gange har vi bare brug for et smilende ansigt, der venligt guider os i den rigtige retning.

Skrevet af

Astrid Grunert Rantorp

Kommunikationsmedarbejder
Astrid er Passagerpulsens digitale ansvarlige og er den primære person bag Passagerpulsens nyhedsbreve, Facebook-side og hjemmeside. Hun på Østerbro i København, så den daglige pendling foregår hovedsagligt på cyklen indtil Fiolstræde i indre by. Men hovedstadens busser og s-tog bliver også jævnligt benyttet til at komme rundt omkring i byen.

Relaterede artikler

Storbyferie: Hvilken billet skal du købe?

Storbyferie: Hvilken billet skal du købe?

Rejsekort: hvilken type skal du vælge?

Rejsekort: Hvilken type skal du vælge?

Billige billetter til unge og studerende

Billige billetter til unge og studerende

Få Passagerpulsens nyhedsbrev

Rejser du med kollektiv transport? Få guider og gode råd til dine rettigheder som passager i tog, bus og metro leveret direkte i din indbakke.

Du bliver også holdt opdateret om vores undersøgelser af offentlig transport.

Tilmeld dig Passagerpulsens nyhedsbrev her – det udkommer ca. 1-2 gang om måneden.

Tilmeld

Tilføj kommentar

Din e-mail bliver kun set af Passagerpulsen, når vi godkender din kommentar.
Opdatér Type the characters you see in this picture. Indtast de karakterer du ser i billedet. Hvis du ikke kan læse dem, skal du klikke på ikonet til venstre for billedet. Ingen forskel på store og små bogstaver.