Pensionister mister rabatter på at bruge rejsekortet

8. september 2015

Turen til Odense med barnebarnet blev 117 kroner dyrere, fordi Annette Holm brugte rejsekortet. DSB vil se nærmere på muligheden for at skabe takstharmonisering. Passagerpulsen ser gerne, at rejsekortet bliver den billigste og nemmeste måde at rejse på.

Rejsekortet var en dyr fornøjelse

Annette Holm betalte 117 kroner mere for sin billet, fordi hun brugte rejsekortet, da hun skulle en tur til Odense med sit 15-årige barnebarn for at se en udstilling på Brandts Klædefabrik. Det skriver Forbrugerrådet Tænk i det seneste medlemsblad.

Penge, som hun kunne have sparet, hvis hun i stedet havde trukket en returbillet i billetautomaten på stationen i Høje Taastrup.

Annette Holm kontaktede Rejsekortet Kundecenter med et krav om at få tilbagebetalt differencen på de 117 kroner. Men det krav tilbageviste kundecentret i et brev med henvisning til, at priserne er forskellige.

Rejsekort Kundecenter konkluderer selv i brevet:

“Det kan ikke altid betale sig at rejse på Rejsekort.”

Priserne er svære at gennemskue

Annette Holm mener, at det bør koste det samme, hvad enten man bruger rejsekortet eller trækker en billet.

”Jeg kan ikke se forskellen. Det er da bondefangeri,” siger hun.

Af Rejsekort Kundecenter fik Annette Holm også at vide, at hun selv bør undersøge på nettet, hvad rejsen koster med rejsekortet.

“Det har jeg så sidenhen forsøgt, men kan ikke finde ud af det. Jeg er 76 år, så der er jo grænser for, hvor meget jeg kan finde ud af på nettet.”

Rigsrevisionen kritiserer trafikselskaberne

Statsrevisorer fremlagde hård kritik af trafikselskaberne, der står bag rejsekortet, i den rapport, de udgav i midten af august.

Priserne i den offentlige transport er alt for forskellige og svære at gennemskue, slår statsrevisorerne fast, og rejsekortet kan i mange tilfælde være et dyrere alternativ til køb af andre typer billetter.

Læs Passagerpulsens kommentar til Rigsrevisionens rapport

Rejsekort A/S står for drift ikke priser

Prisen på en togbillet over Storebælt varierer, afhængigt af om du trækker den i en billetautomat på perronen eller køber den via rejsekortet.

Benny Pedersen, driftsdirektør hos Rejsekortet A/S, slår fast, at deres ansvar udelukkende er at levere et rejsekortprodukt, der virker.

“Hvordan taksterne og priserne er lagt ind i selve systemet, det er ene og alene Trafikselskaberne, der træffer de beslutninger.”

DSB vil gerne være med til at finde løsning

Forbrugerrådet Tænk henvender sig til DSB, som er “dem, der lægger prisen ind i systemet, når der er tale om en rejse henover Storebælt”, som Benny Pedersen forklarer det. Og her forklarer DSB-direktør Susanne Mørch Koch i en mail:

“Forskellen i billetprisen er et resultat af de forskellige takststrukturer, der er gældende i Danmark, og som Rigsrevisionen senest har behandlet i en beretning torsdag den 19. august. Vi er enige i Rigsrevisionens analyse og konklusion af branchens manglende evne til at finde løsninger på regional og ikke mindst landsdækkende takstharmonisering,” skriver hun og fortsætter:

”Vi vil nu nærlæse rapporten og vurdere, hvordan DSB kan være med til at sikre, at vi når målet,” skriver Susanne Mørch Koch.

Passagerpulsen vil have nemt og billigt rejsekort

Mette Boye, (tidligere, red.) afdelingschef hos Forbrugerrådet Tænk, siger, at rejsekortet som udgangspunkt bør være den letteste måde at rejse på.

”Det var det, der var det store salgsargument for rejsekortet, da det kom frem. Og der er stadig mange forbrugere, der netop har det indtryk, at det også er billigere at bruge rejsekortet frem for at købe en standardbillet,” siger hun.

Rejsekortet A/S anbefaler kunderne at tjekke priserne på rejserne på rejsekortets egen hjemmeside eller på Rejseplanen. Men det, mener Mette Boye ikke er rimeligt at forlange.

“Forbrugerrådet Tænk ser gerne, at det er muligt at tjekke prisen på rejser med rejsekortet på stationerne og busstoppestederne. Netop fordi det jo ikke er alle, der har udregnet prisen hjemmefra på nettet eller har mulighed for at gøre det, mens de er på farten. Fra et helt banalt forbrugersynspunkt skal man selvfølgelig kende prisen på den vare, man køber, inden man siger OK.”

Rejsekortet har potentiale til noget godt

Mette Boye vil dog gerne rose Rejsekort Kundecenter for ligeud at erkende, at det ikke altid kan betale sig at rejse på rejsekortet, som de gør i brevet til Annette Holm.

“De skal have ros for, at de siger det så tydeligt. Men det, der så er problemet, er, at det budskab ikke er røget ud til langt de fleste kunder,” siger Mette Boye og understreger, at hun stadig har store forventninger til rejsekortet:

“Rejsekortet har potentialet til at blive det bedste alternativ, hvor vi ikke skal tænke på de uforståelige zoner og kan bruge det til alle rejser,” siger hun.

Deltag i Passagerpanelet

Brug nogle minutter hver 2. måned på at besvare spørgsmålene i vores online undersøgelser.

Som deltager i Passagerpanelet:

  • får du tilsendt et spørgeskema 6-10 gange om året
  • får indflydelse på Passagerpulsens undersøgelser
  • er du med til at forbedre forholdene for passagererne i den kollektive transport
Læs mere