Forsinkelser i bus, tog og metro bliver også dit svigt

10. oktober 2017

Trafikselskaber lover transport til tiden, men 8 ud af 10 forsinkede passagerer oplever, at det påvirker deres hverdag negativt. Passagerpulsen hos Forbrugerrådet Tænk vil bekæmpe forsinkelser i den kollektive transport.

Tog og bus kører ikke til tiden

Kører du med tog eller bus, køber du en rejse og forventer, at du kommer frem til tiden. Men skiltet på stationen eller busstoppestedet fortæller ofte, at din bus eller tog er forsinket. Hvis du overhovedet får information.

Forbrugerrådet Tænk har lavet en undersøgelse, der viser, at 82 % af danskerne mener, det er vigtigt, at bus, tog og metro kører til tiden. Samtidig viser undersøgelsen, at over halvdelen af passagererne oplever forsinkelser.

Forsinkelser har konsekvenser

Næsten 80.000 passagerer blev dagligt forsinket med toget i 2016.

Forsinkelsen betyder for mange passagerer, at de svigter andre ved at komme for sent til aftaler, på arbejde eller fritidsinteresser.

Trafikselskabernes forsinkelse er altså ikke bare en forsinkelse. Det bliver også dit svigt.

Antallet af forsinkelser betyder også, at passagerer tager tidligere hjemmefra for at være sikre på, at de kommer frem til tiden.

Trafikselskaber skal give køreplaner, der er til at stole på

Passagerpulsen hos Forbrugerrådet Tænk kræver, at trafikselskaberne laver køreplaner, der er til at stole på.

Du skal kunne regne med, at køreplanen for din bus eller tog er, hvad den giver sig ud for at være.

Passagerpulsen mener: Vi skal kunne stole på information og køreplaner i den kollektive transport

Tog, bus og metro skal køre til tiden. Der er alt for mange passagerer, der oplever at blive forsinket hver dag.

Når forsinkelsen opstår, skal vi have hurtig og præcis information om forsinkelsen - også om hvordan vi kommer videre.

Ved forsinkelser vil vi have en kompensation, der kan mærkes. Den skal automatisk sættes ind på rejsekort eller betalingskort. Der skal også være en samlet rejsetidsgaranti i hele landet.

Og endelig, skal alle trafikselskaber registrere og offentliggøre forsinkelser, så vi som passagerer kan se, hvad vi får for pengene.