Forsinket: Sådan får du information om din rejse

1. juni 2017

Information om alternative ruter og ændringer på rejsen kan gøre rejsen nemmere, når der er forsinkelser. Vi guider dig til, hvor du kan finde information for bus, tog og metro.

s-tog_flintholm_st.jpg

Foto Ulrik Jantzen

Forsinkelser på rejsen kræver information

Vejarbejde, signalfejl eller is på veje og skinner. Er bussen, toget eller metroen forsinket, skal du have klar besked, så du kan beslutte dig for, om du vil vælge en anden rute.

Forsinket i mere end 20-30 minutter? Se, om du kan få penge tilbage

App og sms giver dig information

Rejseplanens app og hjemmeside kan du bruge til at få information om forsinkelser og ændringer om bus, tog og metro i hele landet. Rejseplanen er især smart, når du bruger flere trafikselskaber på én rejse.

Følg din rejse live

Rejser du med tog, kan du følge toget live på kortet ”Landets Puls”.

Det kræver dog, at du ved, hvilket nummer dit tog har, og at du kan finde det på kortet.

Ulempen ved kortet er, at du ikke altid kan regne 100 % med togenes placering på kortet.

Find dit tog med Landets Puls

Kører du med S-tog kan du følge dit tog på et særskilt kort.

Find dit S-tog

Brug dine medpassagerer

Passagerer er mange steder gået sammen i facebookgrupper eller sider, hvor de holder hinanden opdateret om blandt andet forsinkelser og aflysninger.

Facebookgrupper eller sider kan for eksempel være: S-tog Pendlere, Kystbanen Live, Svendborgbanen, MetroPendler, Østfyns Pendlerklub, Slagelse Pendlerklub, Lille Syd pendler. 

Gå på opdagelse på Facebook og se om der er en gruppe, der passer til dit behov.

Find din information hos trafikselskaberne

Trafikselskaberne giver også information om deres egne busser, tog og metroer. Du kan få information online, via app, sms og over telefon.

Se, hvor du finder information om dit tog, bus eller metro nedenfor.

Oversigt over trafikselskabernes information

Arriva

Arriva giver dig information om ændringer i togafgange og planlagt sporarbejde via sms eller mail. For at modtage informationen skal du tilmelde dig Arriva Trafikinfo.

Tilmeld dig Arriva Trafikinfo

Har du ikke mobilen med dig, kan du få information, hvis du ringer til Arriva Kundecenter. Nummeret er 70 27 74 82

 

BAT

BAT har et online kort, som viser, hvor din bus kører netop nu. Det kan du bruge til at se, hvor forsinket din bus er.

Ulempen ved kortet er, at der kan være forsinkelser i tidsangivelsen for din bus, fordi data hentes fra Rejseplanen.

Se, hvor din bus kører

Står du uden mobil, kan du ringe til BAT’s kundecenter og få information. Telefonnummeret er: 56 95 21 21

 

DSB

DSB's app kan du bruge til at se, hvornår de næste tog kører fra stationer i nærheden af dig. Du kan også få information om aktuelle eller kommende ændringer. Det finder du under trafikinfo.

Trafikinformationen er det samme, som du finder på DSB’s hjemmeside.

Hent DSB appen her

Ændringer i køreplanen kan du også få på sms, hvis du ikke har DSB app. Du får dog kun information fra den strækning eller station, du vælger. Servicen koster også almindelig sms-takst.

Sådan bruger du DSB’s sms-service

Bruger du ikke apps eller sms, kan du ringe til DSB Kundeservice for at få information. Telefonnummeret er 70 13 14 15

 

Fynbus

FynBus har en sms-service, hvor du får at vide, hvornår de næste busser kører fra et bestemt stoppested – og om der er forsinkelser.

Sådan bruger du Fynbus’ sms-service 

Bruger du ikke sms-service, kan du få information ved at ringe til kundeservice på 63 11 22 33.

 

Lemvigbanen

Information om din rejse på Lemvigbanen får du ved at ringe til kundeservice. Telefonnummeret er 97 82 00 19.

Lokaltog

Lokalbanerne på Sjælland og Lolland informerer dig om planlagte ændringer i togdriften på deres hjemmeside.

Se trafikinfo om lokalbanerne på lokaltog.dk

Har du ikke internet, kan du ringe til lokalbanerne for at få information.

Lokalbanerne i Nordsjælland har telefonnummer 48 29 87 00.
Lokalbanerne på Sjælland og Lolland har telefonnummer 70 20 00 54.

Metro

På metroens hjemmeside kan du se, om metroerne kører efter planen.

Gå til metroens hjemmeside

Ringer du hellere for at få information om din rejse, kan du ringe til kundeservice på 70 15 16 15.

Metro er også på Twitter, hvor du løbende kan blive opdateret om driften. Følg @MetroenKBH.

 

Midttrafik

Følg din bus live på et danmarkskort fra Midttrafik. Kortet viser dig, om din bus kommer til tiden.

Tiderne på kortet bliver opdateret ca. hvert 15. sekund

Følg din bus                                        

Ringer du hellere for at få information om din rejse, kan du ringe til kundeservice på 70 210 230 

 

Movia

Se om Movias busser er forsinkede eller kører efter planen på dinoffentligetransport.dk.

Movia har også en sms-service, hvor du får information om, hvornår de næste busser kører fra dit stoppested.

Se, hvordan du bruger Movias sms-service

Bruger du ikke sms-service til at få information om din rejse, kan du ringe til det fælles kundecenter på 70 15 70 00.

Nordjyllands trafikselskab (NT)

Opret en profil på NT's hjemmeside og få en mail, hvis der er forsinkelser eller ændringer på de ruter, du kører med.

Opret profil på nordjyllandstrafikselskab.dk

NT har også et kort, hvor du kan se, hvornår bussen er fremme ved dit stoppested, og om der er forsinkelser.

Følg din bus live 

Foretrækker du at ringe, kan du kontakte kundeservice på 98 11 11 11.

 

Nordjyske jernbaner

Få information om din rejse ved at ringe til Nordjyske Jernbaner på 96 24 22 20

 

Sydtrafik

Sydtrafik har et live kort, som viser, hvor din bus kører lige nu

Find din bus

Information om din rejse finder du også på Sydtrafiks hjemmeside.

Find information om din rejse på sydtrafik.dk

Har du ikke internet i nærheden, kan du ringe til kundeservice på 70 10 44 10