Forsinket med toget? 5 ting du har ret til

29. september 2017

Passagerer, som rejser med toget i EU-landene, har 5 grundlæggende rettigheder ved forsinkelser. Sådan undgår du at blive snydt, når toget er aflyst eller forsinket i mere end 1 time.

passagerer-venter-paa-tog

Passagerer står på perronen og venter på toget
Foto: Anette Sønderby Madsen

Hjælp ved forsinket eller aflyst tog

Oplever du, at toget bliver aflyst eller forsinket i mere end 1 time, så har du ret på 5 ting. Rettighederne gælder i alle togrejser i EU-landene.

Køber du billetten efter, du har fået information om forsinkelsen, så kan du ikke få erstatning.

Læs om mere dine rettigheder på Kommissionens hjemmeside

Forsinkelser over 1 time giver dig ret til:

1.

Information

Er dit tog aflyst eller forsinket, har du altid ret til tilstrækkelig information om situationen, mens du venter. Lige gyldig hvor lang tid ventetid du har.

Hold dig opdateret på rejseplanen, skærme og ved højtalerudkald.

Oplever du ikke at kunne få information, skal du klage til trafikselskabet.

Sådan klager du over din rejse med bus, tog og metro

2.

Penge tilbage

Billetten kan du få helt eller delvist refunderet, hvis du får at vide, at du bliver mere end 1 time forsinket til din destination.

Er formålet med din rejse ikke længere muligt, kan du også have ret til at få betalt rejsen tilbage til den station du startede rejsen fra.

Vælger du at fortsætte din rejse som planlagt eller at tage alternativ transport til den station du havde billet til, har du ret til erstatning på:

- 25 % af billetprisen, hvis toget er mellem 1 og 2 timer forsinket

- 50% af billetprisen, hvis toget er over 2 timer forsinket.

Er du 30 minutter forsinket? Sådan får du penge tilbage

3.

Alternativ transport

Ved forsinkelser over 1 time har du ret til at blive transporteret til dit endelige bestemmelsessted så hurtigt som muligt (eller på en senere dato efter eget valg).

Rettigheden omfatter alternativ transport, hvis et tog er blokeret og driften er afbrudt.

Kontakt en medarbejder enten på stationen, i toget eller på telefonen for at høre nærmere om, hvad du skal gøre.

4.

Mad og drikke

Bliver du mere end 1 time forsinket med toget, har du ret til at få noget at drikke og spise på togselskabets regning alt efter, hvor lang ventetid du har.

Sidder du i et IC-tog eller IC-lyntog, vil personalet typisk dele vand og andet ud til passagererne.

Står du på perronen eller rejser du med et tog uden service ombord, kan du købe mad og drikke for 50 kroner i en af DSB’s 7-Eleven kiosker på stationerne. Efterfølgende kan du få beløbet refunderet.

Se reglerne for mad og drikke på DSBs hjemmeside

5.

Overnatning

Bliver du nødt til at vente natten over, har du ret til at få betalt en overnatning på et hotel.