Betalt for meget for bus- eller togturen? Sådan gør du

7. september 2017

Bus- eller togpassagerer har oplevet at betale for meget for turen, fordi rejsekortet har registreret forkert zone ved check ind eller ud. Sådan undgår du at blive snydt.

betalt-for-meget

Rejsekortstander til check ud med Øresundstog i baggrunden
Foto Passagerpulsen

Fejl på rejsekortstandere

Trafikselskaberne fortalte i foråret 2016, at passagererne kunne opleve fejl i priserne for busrejer betalt med rejsekortet. Fejlen skyldes en manuel betjeningsfejl i rejsekortudstyret i busserne.

DSB fortalte også, at problemet med overpriser også kan ske i toget, hvis kontrollørernes terminaler ikke er indstillet korrekt.

Passagerpulsen krævede, at trafikselskaberne informerede alle passagererne om fejlen, og at passagererne fik deres penge tilbage.

Movia og Nordjyllands Trafikselskab har efterfølgende valgt at offentliggøre en liste over de busser, hvor der har været fejl

Se, om der har været fejl i priserne på din busrute

Opdager du at betale for meget for din rejse på grund af fejl i udstyret, så send os en e-mail på passagerpulsen@fbr.dk

Undgå at blive snydt

1.

Vær opmærksom
Kører du den samme tur hver dag, så tjek om beløbet nogle gange ændrer sig på rejsekortstanderen, når du tjekker ud af bussen. Er det ikke altid det samme beløb, du betaler, er der sandsynligvis en fejl med rejsekortet i den bus, som du kører med. Vær også opmærksom i toget, hvis kontrollørens terminal til at tjekke dit rejsekort er forkert indstillet.

2.

Tjek din rejseoversigt
Du kan med fordel jævnligt tjekke om din bus- eller togtur har kostet mere end den burde. Du kan finde din rejseoversigt på Rejsekortets hjemmeside under rejsekort.dk/selvbetjening. Kig særligt efter om der fremgår et busstoppested eller en station, som du aldrig har været på, eller om beløbet for den samme rejse pludselig ændrer sig. Du kan tjekke rejseoversigten 13 måneder tilbage i tiden.

3.

Kontakt kundeservice

Hvis du har mistanke om, at du er blevet snydt, skal du kontakte Rejsekort Kundecenter på 7011 3333. Det er trafikselskaberne, der driver Rejsekort Kundecenter.

Passagerpulsen mener:

Ansvaret er lagt over på passagererne. Det er ikke i orden. Især, når vi ikke har mulighed for at opdage fejlen på rejsen, medmindre man jævnligt tjekker sin rejseoversigt.

Trafikselskaberne bør automatisk overføre penge til de passagerer, der har betalt for meget, så snart fejlen bliver opdaget.