Passagerer: Sådan skal sporarbejder foregå

20. juni 2017

Sporarbejder kan du opleve flere steder i landet i sommeren 2017. Her er passagerernes 10 krav til Banedanmark og togselskaberne til forløbet.

10 gode råd fra passagererne

Sporarbejder betyder, at dit tog ikke kommer, som det plejer, og at rejsen tager længere tid især, hvis du skal med togbus.

Passagerpulsens undersøgelser viser, at passagerernes tilfredshed med rejsen falder, når de oplever sporarbejder. Her er 10 gode råd til DSB og Banedanmark baseret på passagerernes oplevelser og undersøgelser fra tidligere sporarbejder.

1. Giv tidlig information om sporarbejdet

God information op til sporarbejdet. Hvornår kører mit tog? Og hvor lang transporttid får jeg? Skal jeg med togbus eller er der alternativer – for eksempel en tidligere/senere afgang uden skift til togbus.

Informationen skal være tydelig, der hvor passagererne er, det vil sige, på perroner, rejseplanen, apper, hjemmeside, Facebook og så videre.

2. Lav planer der holder

Tiderne skal holde. Det vil sige, at der skal være overensstemmelse mellem det, passagererne har fået oplyst, og det de oplever.

3. Vis vej til togbusserne

Skiftet til togbus skal være nemt. Der skal være god information i toget og på stationerne, om hvor hvor bussen kører fra.

Informationen skal ud i god tid, så passagererne har tid til at forberede sig.

4. Sæt ekstra personale ind

Personalet på stationerne og i togene skal være til at finde, venligt og tilstedeværende, og de skal påtage sig ansvaret for passagererne.

5. Lav ordentlige skilte

Skiltningen skal være til at finde på stationerne – både dag og aften. Også når der er mange passagerer, der skal skifte mellem tog og bus samtidig.

6. Uddel gerne mad eller drikke

Passagerer, der har fået en flaske vand, et stykke chokolade eller lignende i togbusserne, er mere tilfredse med rejsen. Det viser undersøgelser.

7. Giv samme information alle steder

Informationen skal være den samme på afgangstavler, i højtalerudkald og på Rejseplanen. Sker der ændringer, skal informationen også opdateres alle steder.

8. Informer om vigtige ændringer

Information på stationer og på Rejseplanen skal være opdateret i så god tid, at passagererne kan få troværdig og rigtig information om vigtige ændringer.

Selskaberne skal også give passagererne information om, hvordan de får penge tilbage gennem rejsetidsgarantien, hvis der sker uventede forsinkelser eller aflysninger før eller under rejsen.

9. Husk den interne kommunikation

Kommunikationen mellem DSB, Banedanmark og personalet i kundeservice og servicepersonale i tog og på perroner skal være i top, så personalet kan svare på passagerernes spørgsmål.

10. Yd en ekstra kundeservice

Medarbejdere i kundeservice skal være venlige og imødekommende, hvis passagererne for eksempel ringer for at ændre deres reservationer, fordi sporarbejdet giver forsinkelser.

Relaterede artikler