Sporarbejde giver sure passagerer

14. juni 2017

Passagerer på strækninger med sporarbejde er utilfredse med togrejsen. Det skal have konsekvenser, mener Passagerpulsen hos Forbrugerrådet Tænk.

familie-sidder-i-ic3-tog

Familie sidder sammen i et IC3-tog
Foto: Getty Images

Passagererne bliver utilfredse med 4 ting

Sporarbejde giver utilfredse passagerer. Det viser De Nationale Passagertilfredshedsundersøgelser for vinteren 2016/17, som bliver lavet af Passagerpulsen hos Forbrugerrådet Tænk.

Passagererne bliver utilfredse med især 4 ting, når der er sporarbejde. Det gælder:

  • Togets rettidighed/overholdelse af køreplanen på den aktuelle rejse
  • Togenes overholdelse af køreplanen generelt på strækningen
  • Tilfredsheden med togselskabet generelt
  • Den information passagererne får på rejsen om for eksempel forsinkelser

Strækninger med sporarbejde klarer sig dårligt

Banedanmark laver sporarbejde mange steder i landet. Det betyder, at togene ikke kører, som de plejer. Og at passagererne nogen steder skal køre med togbus.

Strækningerne, der har blandet andet har været sporarbejde på i vinteren 2016/17, er:

  • Fredericia-Esbjerg (forberedelse til elektriske tog)
  • Hillerød-Bernstorffsvej (nyt signalprogram)
  • Køge-Sydhavnen (forberedelse til ny strækning med højhastighedstog)

Se, passagerernes tilfredshed med strækningerne i rapporten

Sporarbejde skal give billigere billetter

Passagerpulsen mener, at det skal have konsekvenser for Banedanmark og selskaberne, når der er så stort et fald i passagerernes tilfredshed.

”Vi mener, at passagererne skal have penge tilbage, når der er sporarbejde. For de får ikke det produkt, som de har betalt for. Størrelsen af kompensationen afhænger selvfølgelig af omfanget og varigheden af generne,” siger Asta Ostrowski, projektchef for Passagerpulsen.

Pendlerne kan for eksempel få et nedslag i prisen på periodekortet eller en gratis periode, mener Passagerpulsen. Men der skal også være kompensationer både for rejsekortbrugere og passagerer, der rejser på kontantbilletter.

”Derudover skal der være ordentlig information om sporarbejder som for eksempel opdaterede rejseplaner, tydelig skiltning på stationerne og i togene samt personale, når det er nødvendigt. Og så skal der indføres en frist for, hvornår Banedanmark senest skal varsle passagererne om eventuelle ændringer og forsinkelser i sporarbejdet,” siger Asta Ostrowski.