Sådan vil DSB gøre din togrejse bedre

24. marts 2017

DSB er det trafikselskab, hvor passagererne er mest utilfredse med rejsen. Det viser tal fra Passagerpulsens Nationale Passagertilfredshedsundersøgelser. Læs her, hvad DSB vil gøre for at forbedre din tilfredshed.

ic4_passager830x400.jpg

Passager er på vej ind i IC4 tog på perronen
Foto: Jens Hasse/Chili foto

Flere tog til tiden

Rejste du med DSB i 2016 er der sandsynlighed for, at du måtte vente på toget. Togene blev blandt andet ramt af forsinkelser på grund af Banedanmarks reparationer af skinnerne flere steder i landet, så der var indsat togbusser.

Tog til tiden er noget af det vigtigste for passagerernes tilfredshed, siger Aske Wieth Knudsen, underdirektør i DSB:

”Vi havde udfordringer med punktligheden i 2016. Det skyldtes blandt andet sporarbejder, problemer med materiel og en stram køreplan, der blev justeret i december. Resultatet af justeringerne er slået igennem med en stigende punktlighed de seneste måneder, så den del af punktligheden DSB har ansvaret for er over målet. Desuden er vi ved at ansætte flere håndværkere til at vedligeholde togene, så de forhold DSB selv kan gøre noget ved, har vi handlet på. Der kommer også til at være sporarbejder i 2017, men ikke i samme udstrækning,” siger han.

Hurtig information ved forsinkelser

Kommer togene ikke til tiden, er det vigtigste for passagererne at få hurtig information om forsinkelsen.

”Vi har flere kanaler til at informere vores kunder, dér hvor de er. Og uanset hvem de er. Her er fokus at gøre det hurtigst muligt og ensartet. Hvis der er adgang til nettet, er det let at finde information på Rejseplanen og på DSB's hjemmeside. På stationerne og perronerne er der højtalerudkald og skærme, der som udgangspunkt bliver hurtigt opdateret. Det er et område, som vi hele tiden arbejder tæt sammen med Banedanmark om,” siger Aske Wieth Knudsen.

Bedre toiletforhold på stationerne

Toiletforholdene, både på stationerne og i togene, er det område, hvor passagererne er mest utilfredse ifølge den seneste Nationale Passagertilfredshedsundersøgelse.

”Vi har planlagt en større renovering af toiletterne på stationerne rundt omkring i hele landet i 2017,” siger Aske Wieth Knudsen og fortsætter:

”Vi ved godt, at rengøring af toiletterne i togene på nogle strækninger har været et problem. Det skyldes for eksempel, at togene har været forsinkede, og derfor ikke er nået ud til rengøring, før de skulle køre igen,” siger han.

Service og bedre svar på spørgsmål

Cirka 1 ud af 4 passagerer er utilfredse med muligheden for at få svar på spørgsmål og information fra DSB. Skal du bruge information om billetter, rejseplanlægning eller andet, er det meste lagt ud på hjemmeside, app eller lignende.

Antallet af steder hvor du fysisk kan købe togbilletter er faldet over de sidste år. DSB har salgssteder i Aarhus, Odense, Københavns Hovedbanegård samt i Kastrup Lufthavn, hvor du kan få personlig betjening.

Billetter kan du derudover købe i i automaterne på stationerne og i DSB’s 7-Eleven butikker landet over.

”Vi har et øget fokus på kundeservice på telefonen, så passagererne ikke oplever lange ventetider. Personalet bliver løbende uddannet til at vejlede og servicere passagererne bedst muligt. Vi vil gerne have, at kunden oplever, at de får den rette hjælp, når de henvender sig. Det er noget, vi måler på med flere parametre, så vi løbende kan følge op og være opmærksomme på, hvordan vi kan blive bedre,” siger Aske Wieth Knudsen.

Relaterede artikler

Tilføj kommentar

Din e-mail bliver kun set af Passagerpulsen, når vi godkender din kommentar.
Opdatér Type the characters you see in this picture. Indtast de karakterer du ser i billedet. Hvis du ikke kan læse dem, skal du klikke på ikonet til venstre for billedet. Ingen forskel på store og små bogstaver.