Rejsekort med pendler kombi: Sådan fungerer kortet

25. april 2017

Pendler du? I løbet af 2017 kan du få pendlerkort og rejsekort i ét, så du slipper for at hoppe ud af toget, når du skal længere end din pendlerstrækning. Men hvordan fungerer det? Og hvornår kan du købe det?

rejsekort_pendlere_metro

Pendlere på Nørreport metrostation
Foto: Camilla Dahl

Hvad er rejsekort med pendler kombi?

Rejsekort med pendler kombi samler dit pendlerkort og rejsekort i ét samlet kort.

Kortet giver dig mulighed for at rejse ubegrænset på din faste strækning fra A til B.

Fortsætter din rejse, hvor dit pendlerkort ikke gælder, behøver du ikke hoppe ud af toget og checke ind. Du checker kun ind med kortet, når rejsen begynder.

Find ud af hvilken type rejsekort, der passer bedst til dine behov.

Hvordan er det med check ind og ud?

Reglerne for check ind og check ud er ligesom Rejsekort personligt.

Check ind skal du altid, når din rejse begynder, og når du skifter transport.

Check ud er først, når du afslutter din rejse. Det gælder både for bus og tog.

Perioden for din faste strækning gælder først, når du checker dit rejsekort ind i dit pendlerområde. Gør du ikke det, er dit kort ikke gyldigt.

Hvornår kan jeg købe mit pendler kombi rejsekort?

Kortet bliver indført på forskellige tidspunkter i landet.

  • Fyn 1. april 2017
  • Syd- og Sønderjylland 1. maj 2017
  • Sjælland 1. juni 2017
  • Midtjylland er datoen ukendt
  • Nordjylland er datoen ukendt

Find oversigten på Rejsekortets hjemmeside

Hvordan bestiller jeg rejsekortet?

Rejsekort personligt kan blive opgraderet online til et rejsekort med pendler kombi via rejsekortets selvbetjening.

Har du periodekort, men ønsker at kombinere det med rejsekort, skal du bestille et nyt rejsekort med pendler kombi.

Kortet koster 50 kroner at bestille, og du betaler en fast pris for minimum 30 dage. Der skal stå mindst 25 kroner på dit rejsekort til dine rejser udenfor den faste strækning.

Bestil dit rejsekort med pendler kombi på rejsekortets hjemmeside

Hvem kan bruge mit rejsekort med pendler kombi?

Rejsekortet er personligt og kan kun bruges af dig. Du kan dog have 2 børn under 12 år med på din rejse.

Andre personer kan du ikke tage med på kortet.

Hvordan tjekker jeg kortets gyldighed og udløbsdato?

Udløbsdatoen på din købte periode, kan du tjekke på din selvbetjening på rejsekort.dk.

Rejsekortautomaterne på stationerne kan du også bruge. Her kan du også tjekke, hvilke zoner der er gyldige på dit kort.

Hvordan fornyer jeg mit kombi-kort?

Rejsekortet kan du forny på 2 måder:

  • Forny selv dit kort i et salgssted eller via rejsekortets selvbetjening. Du skal vælge en periode mellem 30 og 180 dage.
  • Opret en automatisk tank-op-aftale. Perioden er altid 30 dage og fornyes automatisk, når perioden udløber.

Tank-op-aftalen kan du kun oprette med Dankort eller Visa/Dankort.

Læs mere om, hvordan du fornyer dit rejsekort på rejsekortets hjemmeside

Relaterede artikler

Tog, der kører

Rejsekortets pendlerkort: Kend reglerne

Rejsekort: hvilken type skal du vælge?

Rejsekort: Hvilken type skal du vælge?

Spærret rejsekort: Sådan gør du

Spærret rejsekort: Sådan gør du

Få Passagerpulsens nyhedsbrev

Rejser du med bus, tog eller metro? Så kan du få Passagerpulsens guider og gode råd til dine rettigheder som passager leveret direkte i din indbakke.

Du bliver også holdt opdateret om vores seneste undersøgelser af den kollektive transport.

Tilmeld dig Passagerpulsens nyhedsbrev her – det udkommer ca. 1-2 gang om måneden.

Tilmeld

Kommentarer

Endnu en ommer fra Rejsekortet

Dette er endnu en kæmpe ommer fra rejsekortet. Hvorfor skal man tjekke ind og tjekke ud, på de rejser der holdes inden for ens pendlerområde? Man har jo betalt for disse. Ville give meget mere mening, at man kun skulle tjekke ind på de rejser, hvor man ved at rejsen kommer til at være helt eller delvist udenfor ens pendler område og så der lade rejsekortet beregne ens for de zoner der ligger udenfor. Men nej, udviklerne bag rejsekortet har endnu engang sovet i timen. Jeg beholder mit periodekort med billede, som jeg kun skal bekymre mig om, når en kontrollør beder om det.

Ændring af zoner

Jeg har haft kombi i snart en måned, og er og har egentlig været ret glad for det, når nu klippekort kombineret med periodekort, ikke længere er en mulighed.
Men mon nogen ved? Om det er muligt at ændre zonerne? Altså inden start af en ny periode? Jeg har støvsuget selvbetjeningssiden, men kan intet finde. Jeg håber meget, at det "bare" er fordi, jeg stadig er i en gyldig periode. Men det kunne være rart at vide besked.
Det er i hvert fald helt skørt, synes jeg, hvis eneste mulighed er, at bestille et nyt, for at få andre zoner. Det koster jo 50 kr hver gang. Og jeg har brug for, at ændre zoner ca. hver måned. Hvilket jeg jo sagtens kan med et "pap" kort - helt gratis.
Jeg har en bange anelse om, at rejsekort igen har fået lavet en, hvis ikke halv, så mangelfuld løsning - håber virkelig sådan, at jeg ikke har ret, at rejsekort virkelig endelig kan siges, at have erstattet klippekort.
Fortæl mig virkelig gerne om min anelse er korrekt - og især hvor du har informationen fra.
Og endnu vigtigere, så fortæl mig, hvis ikke jeg har ret. Men fortæl mig dermed også, hvad jeg har gjort forkert, eller hvad jeg har undladt at gøre. Er det min brug af selvbetjeningssiden?
Er det fordi min nuværende periode blokerer for det? Eller skal jeg forbi en station, for at få det ændret???

SV: Ændring af zoner

Hej Belinda

Jeg kan berolige dig med, at det er muligt at skifte zoner. Jeg har været i dialog med Rejsekortet for at sikre mig, at det er korrekt.

Hvis du ønsker at vælge nye zoner mens ”produktet” er aktivt, så skal du henvende dig til et betjent salgssted og få det ændret.

Hvis dit produkt er udløbet, går du ind på hjemmesiden og bestiller et nyt produkt på det samme rejsekort med de nye zoner.

Det er korrekt, at det ikke står på hjemmesiden. Men det vil Rejsekortet skrive ind nu, da der nok er andre end dig, som er i tvivl.

Tak for dit spørgsmål, og håber det var svar nok på dit spørgsmål :-)

Mvh Camilla, kommunikationsmedarbejder

Tillægsbillet

jeg har tilkøbt pendlerkort til mit rejsekort. Jeg har zone 1 og 3. Ved en rejse fra zone 3 til 4, tager den 15 kroner. Før ville jeg have købt en tillægsbillet til 12 kroner, men nu da mit pendlerkort er lagt sammen med mit rejsekort, er dette jo ikke en mulighed, for hvor ville jeg i så fald skulle tjekke ud? Hos rejsekort kundeservice siger de, at rejsekortdelen desværre ikke kan tage for mindre end to zoner, så nu er det altså blevet dyrere for mig. De siger at "sådan er det", men har lovet at lave en sag på det. For mig ligner det da en oplagt fejl i systemet??

pendler kombi. Hvornår i Midtjylland?

Jeg har desværre ikke kunnet finde oplysninger om, hvornår man vil kunne kombinere pendlerkort og Rejsekort i Midtjylland.

Denne service burde findes over alt i landet.

SV: pendler kombi. Hvornår i Midtjylland?

Hej Steen

Det jeg ved er, at der desværre endnu ikke er fastlagt en dato for hverken Midtjylland eller Nordjylland. Du kan følge med på rejsekortet hjemmeside, hvor de har et kort, som skulle blive opdateret, når datoerne er klar. Du kan finde kortet her: http://www.rejsekort.dk/pendler-kombi.aspx

Mvh Camilla, kommunikationsmedarbejder

SV: Tillægsbillet

Hej Berit

Det lyder også mærkeligt. Men godt at der er blevet oprettet en sag på det, så det bliver undersøgt nærmere.

Hvis du hører mere om sagen, så hører vi gerne fra dig. For det er selvfølgelig ikke i orden, at du betaler for den samme zone 2 gange.

Skriv gerne til passagerpulsen@fbr.dk

Mvh Camilla, kommunikationsmedarbejder

Tillægsbillet

Jeg har fået følgende svar fra rejsekort kundeservice.

"Tak for din henvendelse af 07-07-2017.

Jeg kan forstå at du er uitilfreds med reglerne for zonekøb.

Det er desværre sådan, på Sjælland, at man minimum kan købe 2 zone.

Alternativt kan du:

- Købe en tillægsbillet
- Købe et almindeligt pendlerkort med netop den zone du mangler (såfremt det er den samme hver gang)
- Tilkøbe den ekstra zone til dit kombikort."

Jeg har svaret at jeg af og til kører til kun hhv zone 2 og 4.
-jeg forstår godt at hvis man rejser på rejsekort alene, så er der en mindstepris på 2 zoner. Men jeg har jo allerede betalt for 2 zoner og skal bruge en tredje zone.
De foreslår at jeg køber en tillægsbillet på min telefon, men det løser som sagt ikke problemet, da jeg, som ovennævnt, skal tjekke mit pendlerkort ind og ud også.
Tilbage er så at købe et almindeligt pendlerkort igen, men så forstår jeg ærlig talt ikke idéen med rejsekortkombi.

Pendler kombis fejl - betaler ekstra hver tur indenfor zoner

Hej!

Jeg har lige læst i dag(11.Aug.2017) fra metroexpress artikel "DSB lod passagerer betale dobbelt i uger..."

Jeg skriver til jer fordi, jeg næsten har det samme oplevelser. Men denne gang er det en eksisterende fejl med rejsekort system, som også kan opleves med det nye Pendler(periode)kombi kort. Dvs. jeg betalte mere 2 gange i løbet af en uge med mit pendlerkombi indenfor mine zoner.

Sagen/fejlen er:

Det sker når bussens check-in/ud maskiner er ikke indstillet korrekt(forkert station/zone).
Det kan også sker når kontrollørs værktøj/maskine i toget er indstillet forkert(forkert station/zone), når de scanner pendlers kort. Dvs. når zone er indstillet udenfor for dine zoner(i pendler kombi), så kommer man at betale ekstra hver tur.

Jeg var ikke klar over fejlen, indtil jeg brugte mit Pendler(periode) kombi kort for første gang for 2 uger siden. Jeg har allerede oplevet fejlen(betalt for meget) 2 gange i løbet af en uge indenfor mine zoner, og var nødt til at forklarer kundecenter flere gange per mail, og at de skal informere pendlerne om det.

Når man har et Pendler kombi, så kommer man til at betale for meget udover periode/bestemte zoner man har. Fordi systemet kunne ikke finde ud af om det er med vilje eller ej at man er checkede-in i den station/zone, som er udenfor dine zoner. Det sker når bussens check-in/ud maskiner er indstillet forkert og/eller når kontrollørs værktøj/maskine i toget er indstillet forkert(forkert station/zone), når det scanner pendlers pendlerkombi kort.

Det er en eksisterende fejl allerede med et almindelig rejsekort, da maskiner/scanner er ikke på GPS. Den skal indstilles manuelt til den rigtige station/zone hver gang.

Jeg synes de burde har rettet fejlen, inden de lancerede et nyt produkt "Pendler kombi". Og i det mindste informerer pendlerne om fejlen på rejsekorts hjemmeside hvor de reklamere produktet.

Det er SÅ træls at bruge tid på at kontrollere sine rejser på nettet hver gang og oven i købet kontakter kundecenter for at få sin egen penge tilbage.
Så jeg afbestiller pendlerkombi snart det udløber, og vil bestille det gamle "papir-månedskort" i stedet for.

God dag!

Tilføj kommentar

Din e-mail bliver kun set af Passagerpulsen, når vi godkender din kommentar.
By submitting this form, you accept the Mollom privacy policy.