Rejsekort: Få svar på 15 populære spørgsmål fra passagererne

17. oktober 2016

Passagerpulsen har spurgt jer passagerer om jeres oplevelse med rejsekortet. Rejsekort A/S og trafikselskaberne svarer her på de mest stillede spørgsmål fra Facebook.

Spørgsmål til Rejsekortet

Passagerernes spørgsmål til rejsekortet har Passagerpulsen spurgt ind til, før vi skulle til møde med Rejsekortet i juni 2016.

Over 300 af jer passagerer har fortalt om jeres oplevelse på vores Facebookside.

På baggrund af de mange kommentarer har Passagerpulsen spurgt Rejsekort A/S og trafikselskaberne om deres svar på spørgsmålene.

Svarene på de mest stillede spørgsmål får du her fordelt på temaer.

15 spørgsmål og svar om rejsekortet

Generelle spørgsmål om rejsekortet

Kan jeg fortsætte rejsen på samme klip, når jeg har checket ud?

Hvis der går mindre end 30 minutter fra sidste check ud til næste check ind og i samme zone, kædes de 2 rejser med rejsekort sammen til én – og afregnes som én – rejse.

Hvorfor skal jeg checke ind hver gang, jeg skifter transportmiddel?

Når du som kunde checker ind ved alle skift på rejsen får trafikselskaberne et overblik over trafikstrømmene og bliver dermed bedre i stand til at lægge køreplaner og disponere trafikken. Derudover er check ind ved skift med til at sikre en korrekt prisberegning.

Hvorfor kan jeg ikke checke en ekstra person ind undervejs på rejsen?

Når I rejser flere sammen på ét rejsekort, annulleres indstillingen til grupperejse ved check ud. Skal én rejsende i gruppen længere end en anden, kan man checke ud der, hvor rejsevejene skilles, og lade den, der skal rejse videre, checke ind igen på den sidste del af rejsen. Rejsen vil dog ikke blive kædet sammen til én rejse, men prissat som to separate rejser.

Anbefalingen er, at hver person har sit eget rejsekort.

Hvordan kan det være, at der skal stå et mindstebeløb på rejsekortet?

Saldoen på et rejsekort skal altid kunne dække forudbetalingen for den næste rejse. Det skal sikre, at der betales for i hvert fald en del af rejsen.

Hvorfor kan turister og folk med rejsekort anonymt ikke optjene rabat?

Det kan de også. Du optjener blandt andet mængderabat på et rejsekort anonymt og du får også tidsrabat ligesom med andre typer af rejsekort. Optjening af mængderabatten gælder dog ikke længere for rejsende på Sjælland og på lokale rejser i Syd- og Sønderjylland.

Her finder du rabatsatserne.

Med rejsekort optjener turister rabat på samme vilkår som alle andre kunder.

Sæt penge på dit rejsekort

Sæt penge på rejsekortet fra hjemmesiden. Hvorfor er pengene så lang tid om at blive overført til rejsekortet?

Rejsekort er ikke i online forbindelse med rejsekortsystemet. Derfor skal kortet i berøring med udstyr, for at data kan overføres fra rejsekortsystemet, til udstyret og derfra videre til kortet og vice versa. "Forsinkelsen" på bestillinger, for eksempel en tank-op via hjemmesiden, skyldes altså, at bestillingen skal overføres fra rejsekortsystemets backend-del til udstyret "ude i marken". Herfra kan det så overføres fra udstyret til kundens rejsekort, når vedkommende for eksempel checker ind.

På stationer overføres data fra systemet hver femte time. I busser kan det tage op til 24 timer, fordi busserne ikke er online og derfor skal i garage for at hente data fra systemet.

Vil du have penge på dit rejsekort her og nu, skal du oprette en tank-op-aftale, bruge en rejsekortautomat eller tanke op på et rejsekort salgssted.

Tank-op-aftale. Hvorfor kan jeg ikke bruge Mastercard?

Trafikselskaberne bag rejsekortet har truffet den forretningsmæssige beslutning, at vi ikke yder kredit i forbindelse med optankning via en tank-op-aftale. Dermed er det ikke muligt at bruge et andet betalingskort end Visa/Dankort, hvor vi modtager betaling for optankningen inden for et par dage. Har du et debetkort, kan du bruge det, når du tanker rejsekortet op via selvbetjening eller på en rejsekortautomat. Trafikselskaberne overvejer løbende betaling i den offentlige transport.

Er det muligt, at jeg som forælder kan betale for mit barns rejsekort?

Ja, via en delt betalingsaftale kan du som forælder oprette tank-op-aftaler på dine børns rejsekort. Du deler din betalingsaftale via selvbetjeningen, og børnenes tank-op-aftale knyttes via betalingsaftalen til dit dankort.

Både betalings- og tank-op-aftale kan oprettes via selvbetjeningen på rejsekortets hjemmeside

Prisen på rejsekortet

Hvorfor er rejsekortet ikke det billigste alternativ?

Det er de lokale trafikselskaber, der sætter taksterne i deres område. På Sjælland er det DOT, på Fyn er det Fynbus og så videre. Fra primo 2017 har trafikselskaberne på Sjælland harmoniseret taksterne der. Det samme forventes at ske i Jylland og Fyn i løbet af 2018.

På Sjælland har harmoniseringen blandt andet betydet, at rejsekort altid er billigere end en enkeltbillet. Men afhængigt af kundetype og rejsemønster kan et pensionist- eller periodekort i nogle tilfælde være billigere end rejsekort.

Rejsekort og trafikselskaberne opfordrer kunderne til at bruge rejseplanen til at finde den mest fordelagtige billettype og pris for en rejse.

Hvor kan jeg se, hvad min rejse koster?

Du kan se prisen for din rejse ved at gå på rejseplanen. Det kan du også gøre på farten med en smartphone.

Hvorfor får pensionister ikke pensionistrabat?

Med rejsekortet rejser nogle kundetyper til en lavere pris visse steder i landet på visse tidspunkter. Det gælder for eksempel kundetyperne ’Ung’ og ’Pensionist’.

Unge og pensionister får nu også tidsrabat på 20 % ligesom alle andre kundetyper på hverdage i tidsrummene klokken 11-13 og 18-07 samt lørdag, søndag og helligdage. Desuden findes der særlige billettyper til pensionister nogle steder i landet.

På rejseplanen kan man altid finde ud af, hvilken form for kort eller billet, der er mest fordelagtig på det tidspunkt, man skal rejse.

Standere til check ind og check ud

Er det muligt at få flere kortlæsere på stationer og i tog eller ved busstoppesteder?

Det er ikke økonomisk eller praktisk muligt at opsætte kortlæsere i alle tog eller ved alle stoppesteder i hele landet. Der er dog forsøgsvis opstillet kortlæsere ved større busperroner i Københavnsområdet (v./Nørre Campus).

På større stationer er der opstillet kortlæsere også midt på perronerne. Kortlæserne er opstillet, så de står bedst muligt i forhold til trafikstrømmen på stationerne. Det vil sige ved ind- og udgange til og fra stationerne.

Når solen skinner, kan jeg ikke se, hvad der står på standeren?

Det er desværre en kendt problemstilling, der ikke er en god teknisk løsning på. Lægger du hånden over kortlæseren, vil en stemme fortælle, om læseren kan bruges til check ind eller check ud.

Check Udvej app

Hvorfor kan jeg kun checke ud via appen Check Udvej et begrænset antal gange?

Den optimale løsning er, at kunderne foretager korrekt check ud på rejsekortudstyret. På den måde afregnes rejsen korrekt, og rejsehistorikken opdateres korrekt. Derfor er Check Udvej ikke et fuldgyldigt alternativ til check ud. Det er en "nødløsning", når kunden enten har glemt det eller været forhindret – vel at mærke en løsning, der kræver sagsbehandling i Rejsekort Kundecenter, som skal forsøge at finde rejsen og beregne en rejsepris ved hver eneste indmelding.

Desuden er begrænsningen sat for at forebygge misbrug - både af hensyn til kunderne og trafikvirksomhederne.

Hvorfor virker appen ikke til Windows baserede mobiler?

Rejsekort har baseret teknologien på de mest udbredte smartphone-typer, nemlig iPhone og Android.

Du kan også bruge web appen på rejsekortets hjemmeside.

Følg Passagerpulsen på Facebook

Har du tænkt over, hvordan vi får en bedre kollektiv transport? Følg Passagerpulsen på Facebook og hold dig opdateret om forholdene for passagererne i bus, tog og metro.

Jo flere vi er, desto større indflydelse har vi.

Følg os på Facebook

Relaterede artikler

Rejsekortstander til at checke flere ind med tog i baggrunden

Rejsekort: Sådan checker du flere ind

Rejsekort: hvilken type skal du vælge?

Rejsekort: Hvilken type skal du vælge?