Pendlere: Bilen er bedre end bus, tog og metro

20. april 2017

Pendlerne oplever, at bilen er bedre til at komme til arbejde eller uddannelse end bus, tog og metro. Det viser en undersøgelse lavet af Passagerpulsen hos Forbrugerrådet Tænk.

bus_biler_motorvej830x400.jpg

En bus og biler og kører ved siden af hinanden på motorvejen
Foto: Getty Images

Bilen er bedre end den kollektive transport

Pendler du enten til arbejde eller uddannelsessted? Så vil du formodentlig opleve, at bilen er bedre til at opfylde dit transportbehov end toget eller bussen.

Passagerpulsens undersøgelse af danskernes holdning til kollektiv transport viser nemlig, at bilen opleves som et mere attraktivt valg, når vi skal til og fra job eller uddannelse.

Pendlerne har i undersøgelsen svaret på, hvor godt de mener, at henholdsvis bil og den kollektive transport kan opfylde deres behov på 7 parametre. Og på 6 ud af de 7 parametre mener pendlerne, at bilen er bedre til at opfylde deres behov.

Bus, tog og metro skal være et reelt alternativ

Pålidelighed, rejsetid og pris er de vigtigste faktorer for pendlerne, og de oplever, at bilen er bedst på alle 3 områder, viser undersøgesen.

”Som det ser ud nu, kan bus og tog ikke konkurrere med bilen. Vi mener, at passagererne frit skal kunne vælge mellem flere transportformer, når de pendler. Derfor bør politikere og trafikselskaber lægge sig i selen for at kollektiv transport kan opleves som et reelt alternativ til bilen. Det halter desværre lige nu, viser vores undersøgelse,” siger Vagn Jelsøe, vicedirektør hos Forbrugerrådet Tænk.

Transporttid kan være god arbejdstid

Bus, tog og metro vinder kun over bilen på 1 område. Og det er, når det drejer sig om din mulighed for at arbejde undervejs.

”Den åbenlyse fordel ved bus og tog er, at pendlerne kan arbejde undervejs med for eksempel at svare på mails. Der kræver bilen derimod pendlernes fulde opmærksomhed. Men for at den fordel for alvor skal gøre sig gældende, kræver det, at der er siddepladser nok, så man kan sidde ned, og ikke mindst kræver det, at man kan stole på, at toget får en frem til tiden,” siger Vagn Jelsøe.

Undersøgelsen Danskernes holdning til kollektiv transport viser dog, at 39% af danskerne ikke mener, de kan stole på, at de kommer frem til tiden, når de bruger kollektiv transport.

Passagerpulsen mener derfor, at passagerernes rettidighed er et område, som trafikselskaberne skal prioritere.

Om undersøgelsen

Rapporten Danskernes holdning til kollektiv transport

Passagerpulsen har i undersøgelsen spurgt et repræsentativt udsnit af danskerne over 18 år blandet andet om, hvor ofte de bruger bus, tog og metro, samt hvor tilfredse de er med den kollektive transport.

Undersøgelsen blev også lavet i 2014.

Se mere om undersøgelsen og dens resultater

Kommentarer

Klima og transport

Det er sørgeligt, at klima hensyn ikke tæller.

Bil vs. bus

Når jeg skal på arbejde, tager der 15-25 minutter i bil, afhængig af trafikken (varierende mødetider).
Med bus langs korteste rute tager det 40 minutter hvis jeg er heldig, måske 60 minutter hvis jeg misser en af de tre busser jeg skal med.
Alternativt kan jeg køre en omvej med kun to busser. Her er to minutter til at gå fra det ene stop til det andet, sidste bus kører halvtimesdrift om morgenen og 20min efter 7:00. Det kan gøres på 35 minutter hvis man når at skifte.
Min udregnede pris i bil (jeg kører i en 7personers) er 3-5 kr billigere end busbilletten hver vej.
Gæt hvad jeg gør.

Pendlertrafik

Nej, politikerne skal ikke koncentrere sig om den kollektive trafik længere. Det koster kolossale beløb allerede at levere den vare, som ikke er pengene værd, og som bilisterne så rigeligt bidrager til allerede.
Der skal bygges p-huse til en fornuftig pris for pendlere. Endvidere skal ringen om København anlægges på Refshaleøen, så trafikken kan ledes uden om hovedstadens centrum.
Når H.C. Andersens Boulevard er så hårdt belastet, er det fordi, at det er den eneste seriøse forbindelse mellem Sjælland og Amager, når man kommer nordfra.
Nu må ikke mindst Københavns borgerrepræsentation forstå, AT DER IKKE ER NOGET ATTRAKTIVT ALTERNATIVT TRANSPORTMIDDEL TIL BILEN FOR PENDLERE.

Og milieuet, råber de frelste.
Ja, men her er løsningen at gøre ligesom i Paris, nemlig at få udfaset gamle personbiler, samt diesellast-og varebiler uden filtre, og busser uden filtre fra byen. Det vil rykke noget i den positive retning på trafiktætheden og den medfølgende forurening.
Mine kommentarer skal ses som et alternativ til dagens utilfredsstillende løsning på pendlertrafik.

Rapporten: Danskernes holdning til Kollektiv transport

Jeg har en bil. Den koster 206 kr. pr. dag; at afskrive, faste udgifter, service og køre i, når vi har den i 10 år. 15.000 km. pr. år.
+ kørsel på arbejde 20 km/dag x 5 kr./km = 100 kr. pr. dag (50 minutter inaktiv fedmefremkaldende ophold, stress, forurening, risiko for uheld med alvorlige skader, medvirkende til alt for mange biler i Århus = kø kørsel).

BUS koster 19 kr. pr. dag. Bruges kortet aften og weekend bliver det meget billigere. (80 minutter med kørsel og gang til og fra bussen i begge ender, ingen stress, forurening minimal, hvis flere brugte bussen ville fremkommeligheden være hurtigere og støjen i byen mindre. Mulighed for at læse, se mail, SMS, FB).

Cykel koster 8 kr. pr. dag afskrevet over 10 år og med vedligeholdelse. Ingen forurening, kan køre omvej for at undgå støj, forurening og uheld. (90 minutter med omklædning i begge ender, ingen forurening, sund gratis træning, ingen fedme, langt sundt liv med super førlighed og hjernefunktion hele livet).
Hvad vælger flertallet og hvad vælger de fornuftige og hvad vælger de som vil have sundhed?
Hvad mon min kone og jeg gør?

transport i dagens Danmark Anno 2017

Jeg synes Danmark bliver et ringere og ringere land at bo, leve, blive syg i og transportere sig i. Hvis der da er transportmuligheder, som så er så dyre og umulige, at mange - især ældre bliver hjemme.

Engang, hvor alle stationer fungerede, var åbne - og der kørte tog, var det billigt og man kunne komme over hele "lille" Danmark. Det kan man ikke i dag. Mange er "bundet" til deres lille by og kommer ingen steder, hvis ikke de har familie eller naboer, der kan køre dem.

Landet er et u-land, hvad transport angår.

Jeg er 78, men har været ansat ved DSB, da det var et job, man kunne være stolt over at have.

I dag kan man ikke engang være stolt af at være dansker (i et land - hvor intet fungerer).

Tilføj kommentar

Din e-mail bliver kun set af Passagerpulsen, når vi godkender din kommentar.
Opdatér Type the characters you see in this picture. Indtast de karakterer du ser i billedet. Hvis du ikke kan læse dem, skal du klikke på ikonet til venstre for billedet. Ingen forskel på store og små bogstaver.