Passager: Sådan ser tilfredsheden ud for dit togselskab

14. juni 2017

Togpassagererne tilfredshed med selskaberne er meget svingende. Se, hvordan dit togselskab klarer sig i Passagerpulsens Passagertilfredshedsundersøgelse.

s-tog-og-metro-tog-ved-vanlose

S-tog og Metrotog kører ved siden af hinanden ved Vanløse station
Foto: Getty Images

Tilfredshed med Arriva

75 % af passagererne er tilfredse med at rejse med Arriva. 56 % mener, at værdien af rejsen passer med prisen.

Tilfredshed: Passagererne er mest tilfredse med:

  • Trygheden og sikkerheden i toget
  • Muligheden for at få en siddeplads i toget
  • Adgangsforholdene til perronen

Utilfredshed: Passagererne er mindst tilfredse med:

  • Toiletterne på stationen
  • Parkeringsforholdene for cykel ved stationen
  • Parkeringsforholdene for knallert, motorcykel og bil

Tilfredshed med DSB Fjern- og Regionaltog

57 % af passagererne er tilfredse med at rejse med DSB fjern- og regionaltog. 45 % mener, at værdien af rejsen passer med prisen.

Tilfredshed: Passagererne er mest tilfredse med:

  • Trygheden og sikkerhed i toget
  • Mulighed for at få en siddeplads i toget
  • Adgangsforholdene til perronen

Utilfredshed: Passagererne er mindst tilfredse med:

  • Toiletterne på stationen
  • Togenes overholdelse af køreplanen
  • Sammenhængen mellem rejsens værdi og prisen

Tilfredshed med DSB S-tog

68 % af passagererne er tilfredse med at rejse med DSB S-tog. Halvdelen mener, at værdien af rejsen passer med prisen.

Tilfredshed: Passagererne er mest tilfredse med:

  • Rejsetiden for den aktuelle rejse
  • Togenes overholdelse af køreplanen på den aktuelle rejse
  • Trygheden og sikkerheden i toget

Utilfredshed: Passagererne er mindst tilfredse med:

  • Toiletterne på stationen
  • Muligheden for at få svar på spørgsmål og information fra togselskabet
  • Informationer om forsinkelser

Tilfredshed med Metro

89 % af passagererne er tilfredse med at rejse med Metroen. 67 % mener, at værdien af rejsen passer med prisen.

Tilfredshed: Passagererne er mest tilfredse med:

  • Rejsetiden for den aktuelle rejse
  • Togets overholdelse af køreplanen på den aktuelle rejse
  • Antallet af togafgange

Utilfredshed: Passagererne er mindst tilfredse med:

  • Toiletterne på stationen
  • Parkeringsforholdene for cykel ved stationen
  • Parkeringsforholdene for knallert, motorcykel og bil

Tilfredshed med Nordjyske Jernbaner

86 % af passagererne er tilfredse med at rejse med Nordjyske Jernbaner. 76 % mener, at værdien af rejsen passer med prisen.

Tilfredshed: Passagererne er mest tilfredse med:

  • Rejsetiden for den aktuelle rejse
  • Trygheden og sikkerheden i toget
  • Adgangsforholdene til perronen

Utilfredshed: Passagererne er mindst tilfredse med:

  • Toiletterne på stationen
  • Informationen over højtalerne på stationen
  • Toiletterne i toget

Data kommer fra De Nationale Passagertilfredshedsundersøgelser, som blev offentliggjort juni 2017

Kommentarer

Mulighed for offentlig transport

Vi har for få afgange fra Hjerm station i forhold til alle de tog, der passerer Hjerm i løbet af et døgn.
Mellem 80 og 90 tog kommer der i døgnet. Mulighederne for at komme med herfra er kun blevet forringet med årene. Det hænger dårligt sammen med, at man gerne vil have flere til at bruge de offentlige transportmidler.
Jo færre afgange der er, jo flere er nødt til at køre selv, evt. anskaffe bil nr. 2.

Kør til tiden

Jeg vende over 2 timer

S-tog

Set generelt er toiletstandarden på stationerne ringe. Det er et problem, som kun sjældent løses i det offentlige rum, og som togselskaberne heller ikke prioriterer.

Information på perron og i S-tog er generelt god, præcis og udtømmende. Ved central information over stationernes højttalere er lydkvaliteten ofte helt utilstrækkelig.

Billetkøb

Nærumbanen
Nu nedlægges billetautomaterne så man ikke har mulighed at købe billet.
hvad gør man så når der ikke købe billet, man rejser gratis
Man kan kun købe via en app som vi gamle ikke har
Christian Heiberg, erantisvej 8 3600 Frederikssund

SV: Billetkøb

Kære Christian

Tak for din kommentar.

Til din orientering er netop det du skriver om noget af det, som vi har sagt til selskaberne, at de skal være opmærksomme på. Det skal være muligt for alle at købe billet til deres rejse - også når man ikke har en app, eller ens mobiltelefon for eksempel er løbet tør for strøm.

Jeg kan ikke love dig, at der sker ændringer, men vi tager din henvendelse med videre til Lokalbanen.

Mvh Camilla, kommunikationsmedarbejder

Sammenhæng i køreplan

Jeg kører meget for Passagerpulsen, (COWI) men bor i Thisted. Det irriterer mig grænseløst, at første tog fra Thisted ankommer til Struer 07:21, når jeg har job i toget mod Aarhus (retning Kbh.) afgang 07:18 !
Det ligner chikane. Længe leve bilen.

Graffitti på togene

Jeg bliver harm over at erfare at DSB stort set har opgivet kampen mod graffitimalerne. Jeg har et par gange skrevet til DSB og får nogle håbløse svar retur.

Jeg ved godt det koster penge at have faste vagter på de mest udsatte S togs depoter, men det koster altså også penge at skulle afrense tog der er totalt overmalede fra top til bund.

DSB siger at de har prøvet med faste vagter men det virkede ikke ???
Det kan simpelthen ikke passe at faste vagter ikke kan dæmme op for maleriet.

DSB har jo indhegning omkring mange af de depoter S-togene holder på om natten. Så bør man sætte nogle låger i som lokomotivførerne kan betjene ved at strække armen ud af vinduet og aktivere via en kontakt.

Man har et sådant system på bl.a. Nyk. F hvor lokomotivførerne selv skifter spor via denne metode.

Det koster noget at eliminere malerne, men det giver også tryghed for de rejsende når togene er i orden.

Jeg synes at det er urimeligt at man skal betale fuld pris for en rejse hvis man ikke engang kan se ud af vinduerne på den vogn man befinder sig i.

Tilføj kommentar

Din e-mail bliver kun set af Passagerpulsen, når vi godkender din kommentar.
Opdatér Type the characters you see in this picture. Indtast de karakterer du ser i billedet. Hvis du ikke kan læse dem, skal du klikke på ikonet til venstre for billedet. Ingen forskel på store og små bogstaver.