Forsinket? Sådan får du klar besked

1. april 2016

Information om varighed og alternative ruter kan være mangelfuld ved forsinkelser i bus, tog og metro.  Passagerpulsen guider dig til, hvor du kan finde nogle af de informationer, du savner ved forsinkelser.

s-tog_flintholm_st.jpg

Foto Ulrik Jantzen

Information giver handlekraft

Når bus, tog eller metro er forsinket, er det vigtigt, at du får klar besked, så du som passager kan beslutte dig for, hvad du vil vælge i forhold til din rejse.

Klar besked om ændringer og forsinkelser giver dig mulighed for at vælge om det kan betale sig at vente på næste afgang, tage en alternativ rute eller måske lægge helt andre planer.

Tjek trafikken hjemmefra

Det er en god ide, at du, allerede inden du påbegynder din rejse, går ind og tjekker, om der er forsinkelser. Det kan spare dig for unødig ventetid og frustration og måske give dig en mulighed for at vælge en anden løsning end den, du først havde planlagt.

Tjek afgang/ankomst på Rejseplanen

Rejseplanen er for det meste opdateret på ændringer i den kollektive transport.

Find den information, som passer til dit behov

Passagerer i den kollektive transport har meget individuelle behov. Prøv dig frem med forskellige sider, og find den, hvor du oplever den bedste service, i forhold til dit rejsemønster.

Rejser du meget i en bestemt region kan du få hjælp via Vejdirektoratets side regioner.trafikken.dk. Her kan du danne dig et overblik over den samlede trafiksituation i området.

Togtrafikken kan du også følge live via DSB, som har et opdateret kort, som hele tiden viser dig, hvordan togene kører lige nu. Hos Arriva finder du oplysninger om driftsforstyrrelser på selskabets trafikinformationsside. Her finder du også forskellige tjenester, du kan tilmelde dig, så du får automatisk besked ved ændringer.

Trafikinformation om metroen finder du på metro's forside, eller ved at følge metroen på twitter: @metroenKBH.dk

Bustrafikken kan du følge på de enkelte trafikselskabers hjemmeside. Du kan finde yderligere information nederst på siden.

De fleste trafikselskaber har SMS-services eller apps, der kan downloades så man kan få informationer om den rejse, man normalt tager. En del passagerer melder dog tilbage, at det ikke er altid, man får informationerne i god nok tid via SMS til at kunne ændre på sine rejseplaner. Det opfordrer Passagerpulsen selskaberne til at have fokus på.

Der er desuden adskillige Apps man kan få informationer fra. Både trafikselskaberne og private har udviklet apps, der informerer om bus, tog og metro.

Brug dine medpassagerer

Passagerer er mange steder gået sammen i facebookgrupper, hvor de holder hinanden opdateret i forhold til trafikken.
Eksempelvis Rute 973 X (Aalborg – Frederikshavn), S-togspendlerne, Metropendlerne, Busbanden (på Fyn), Langeskov station. Gå på opdagelse på Facebook og se om der er en gruppe, der passer til dit behov.

Del også gerne dit yndlingstip til information om driften i den kollektive trafik i kommentarfeltet nederst på siden.

 

Oversigt over trafikselskabernes information

Arriva

www.mitarriva.dk

sms: Arriva tilbyder at give information via SMS og mail, hvis der er forsinkelser på den strækning eller den station, som er relevant for dig. Du kan tilmelde dig her: http://mitarriva.dk/tilmeld-trafikinfo 

 tlf: Arrivas kundecenter kan også informere om ændringer på tlf. 70 27 74 82

Banedanmark

www.bane.dk

app: Banedanmark har en app hvor du kan følge de enkelte tog på et kort og se de forventede ankomsttider til stationen. Søg på Landets Puls

Det kræver dog, at du ved, hvilket nummer dit tog har, og at du kan finde det på kortet.

BAT

www.bat.dk

 tlf: Du kan ringe til BAT’s kundeservice på tlf. 56 95 21 21 og få oplyst eventuelle ændringer.

 Live: Se hvor din bus kører lige nu

DSB

www.dsb.dk

app: DSB har en app, hvor du kan få information om de nærmeste afgange fra den station, du er på eller stationer i nærheden. Appen viser alle afgange uanset transportmiddel og viser hvor lang tid der går, inden de kører. Det fremgår dog ikke, om de er forsinkede i forhold til køreplanen. Her kan du læse mere om appen

sms: DSB tilbyder, at du kan få oplyst enten de kommende afgange fra en bestemt station eller de kommende afgange på en bestemt strækning. Her vises eventuelle forsinkelser i forhold til køreplanen. Det er kun DSB’s toge, der oplyses om her. Servicen koster almindelig SMS-takst. Se mere her

 tlf: DSB’s kundeservice giver information om din rejse på tlf. 70 13 14 15.

 

DOT (Din offentlige transport)

www.dinoffentligetransport.dk

Sms: DOT Tilbyder sammen med Movia tjenesten ’SMS næste bus’, (se under Movia).

 Twitter: DOT henviser til at følge Metroen på twitter – @metroenKBH

 TLF: Du kan ringe til DOT for information om rejsen på tlf. 70 15 70 00. 

Fynbus

www.fynbus.dk

sms: Fynbus tilbyder en sms-service, hvor du ved at sende en SMS kan få oplyst alle afgangene fra et bestemt stoppested. Du kan også præcisere søgningen til en bestemt rute eller et bestemt tidspunkt. Der oplyses også om eventuelle forsinkelser. Se mere her: http://www.fynbus.dk/mobile-tjenester

QR-kode: På mange stoppesteder kan du finde en QR-kode på afgangstavlen. Hvis du scanner den, kan du se de næste afgange fra stoppestedet og om de er forsinkede.

Tlf: Du kan få information om rejsen ved at ringe til Fynbus’ kundeservice på tlf. 63 11 22 00 

Lokaltog på Sjælland

www.moviatrafik.dk/lokaltog

sms eller mail: MitMovia (se under Movia) gælder også for lokalbanerne, så du kan tilmelde dig trafikinformation på en bestemt lokalebanestrækning ved at oprette en profil på MitMovia.

Tlf: lokalbanerne på Nordsjælland har tlf. 48 29 87 00. Lokalbanerne på resten af Sjælland, Lolland og Falster har tlf. 70 20 00 54. Du kan også få information om lokalbanerne ved at ringe til DOTs kundeservice på 70 15 70 00  

Metro

www.m.dk

Twitter: @metroenKBH. Via dette kan man løbende blive opdateret om ændringer i driften.

Tlf: Metro Kundeservice giver information om rejsen på tlf. 70 15 16 15

Midtjyske Jernbaner

www.mjba.dk

tlf: 97 82 00 19 for Lemvigbanen eller 86 54 09 44 for Odderbanen.

Midttrafik

www.midttrafik.dk

tlf: kundeservice har nummeret 70 21 02 30

Movia

Sms: Movia og DOT tilbyder en sms-service, hvor du ved at sende en SMS kan få oplyst alle afgangene fra et bestemt stoppested via SMS. Du kan præcisere søgningen til bestemte linjer og bestemte tidspunkter. Der oplyses også om eventuelle forsinkelser. Se mere her

Tlf: For information via telefon, henviser Movia til det fælles kundecenter for DOT på tlf. 70157000. 

NT (Nordjyllands trafikselskab)

www.nordjyllandstrafikselskab.dk

mail: MitNT  kan du vælge dine ’favoritruter’ og herefter få tilsendt en email, hvis der er driftsforstyrrelser. Se mere her: https://www.nordjyllandstrafikselskab.dk/Trafikinfo/mitNT

live:  på www.NTlive.dk kan du se, hvornår bussen er fremme ved et bestemt stoppested og om der er eventuelle forsinkelser. Siden er beregnet til at tilgås via mobiltelefon. Se mere her: https://www.nordjyllandstrafikselskab.dk/Trafikinfo/Realtid---NT-Live

tlf: NT’s kundeservice på tlf. 98 11 11 11  

Nordjyske jernbaner

www.njba.dk

tlf: Du kan få information om rejsen ved at ringe til Nordjyske Jernbaner på tlf. 96242220

 

Rejseplanen

www.rejseplanen.dk

App: rejseplanen har en app, der ud over at kunne planlægge rejser, kan sende dig push-beskeder om der er ændringer på din normale rute.

Sydtrafik

www.sydtrafik.dk

 tlf: Du kan ringe til trafikoplysningen på 70104411. 

Vestbanen

Tlf: Du kan få information ved at ringe til Arrivas kundeservice på 70277482  

Relaterede artikler

Kommentarer

Oplysning om forsinkelser samt rejsetidsgarantien

Det ser overvældende ud! Hvorfor ikke nøjes med Rejseplanen? Har I afprøvet det i praksis?!

Rejseplanen og SMS billet( 1415)

Hej.
Jeg er meget irriteret over at køreplanen er lagt så snert på din skifte forbindelse, at den ofte ikke kan nås, hvad skal man så bruge Rejseplanen til.
Jeg tager en busser fra Slagelse til Ringsted i myldretiden, mit skift i myldretiden er på 3 min. Hvis Rejseplanen bruges, hvilket tit ikke kan nåes....
En transportvirksomhed som jer burde vide at busserne nemt kan være 3 min. Forsinket, 3 ekstra stop med passagerer eller trafiklys, forbi en erhvervsskole osv.
Lav dog forbindelser der holder, ellers er det unødvendigt med dette hjælpemiddel.
Med hensyn til SMS billetten, sæt et udløbet over når tiden er gået, det kan lade sig gøre på de andre typer billetter, ellers stop med at bruge den, den forfalskes hele tiden. Jeg kan som buschauffør dagligt have 15-20 falske billetter, og da jeg jo ikke er eneste chauffør på landsplan, er det jo en formue der mistes. Og da billetten (1415) er DSB's må man jo gøre noget , specielt med det tilskud der fås fra staten.

Tilføj kommentar

Din e-mail bliver kun set af Passagerpulsen, når vi godkender din kommentar.
Opdatér Type the characters you see in this picture. Indtast de karakterer du ser i billedet. Hvis du ikke kan læse dem, skal du klikke på ikonet til venstre for billedet. Ingen forskel på store og små bogstaver.